top of page
Mari Oksanen

Asiantuntijayrittäjälle tuloja verkkokursseilla: Ei passiivinen tulonlähde vaan tapa skaalata

Asiantuntijayrittäjyys on sekä riskittömämpää, että vaikeammin skaalattavissa kuin moni muu liiketoiminnan muoto. Toisaalta ei tarvita valtavia investointeja tuotannon käynnistämiseen tai edes toimitiloihin, mutta kun myy aikaansa tunti tunnista, päivät voivat venyä pitkiksi ja lomailu saattaa jäädä unelmaksi -etenkin jos on hinnoitellut itsensä alakanttiin.


Moni asiantuntija etsiikin tapoja tuoda rinnalle passiivisen tulonlähteen, mikä tarkoittaa usein samaa kuin verkkokurssit. Oletko sinä miettinyt tällaista?


Asiantuntijayrittäjälle tuloja verkkokursseilla: ei passiivista tuloa vaan tapa skaalata


Verkkokurssit eivät ole passiivinen tulonlähde - mutta hyvä apu skaalaamiseen

Kuinka monta tuntia työtä minun pitää tehdä ja kuinka paljon maksaa, että saan tuloja verkkokursseillani? Tällaista tietoa oli vailla eräs verkkokurssien rakentamista vasta harkitseva henkilö. Henkilö haaveili vapaasta elämästä, jossa passiivinen tulo huuhtoisi taloudelliset huolet pois, kuin rankkasade pölyn jalkakäytäviltä. Tätähän me kaikki varmasti haluaisimme.


Keskustelun aikana toin pahoitellen esiin asioita, joita henkilö ei varmasti halunnut kuulla. Ihan ensin pitäisi lähteä tutustumaan asiakkaaseen, pohtia asemointia tarkasti, luoda asiakaslähtöisiä tuotteita, henkilöbrändi, markkinointistrategia, -suunnitelma, vuosikello ja alkaa rakentaa. Ja kun saat kurssit julkaistua, alkaa varsinainen työ: yleisön kerääminen ja vasta sitten, pikkuhiljaa työ muuttuu kaupaksi.


Kun haaveena on rakentaa verkkokurssien tai muiden vastaavien kautta passiivista tuloa, unohdetaan, että eihän se verkkokurssiin nojaava liiketoiminta niin passiivista olekaan. Älä kuitenkaan lannistu. Tämä ei tarkoita etteikö verkkokursseja kannattaisi rakentaa! Seuraavaksi käydään läpi miksi.


Verkkokurssit mahdollistavat asiantuntijayrityksen liiketoiminnan skaalaamisen

Vaikkei verkkokurssien rakentaminen olekaan avain vapaaseen löhöilyyn, matkusteluun ja automaattiseen tulopumppuun, se on loistava tapa skaalata asiantuntijayrityksen liiketoimintaa. Kun et joudu myymään ihan jokaista asiaa tunti tunnista, voit luoda oivallisen tulonlähteen.


On hyvä rakentaa oma liiketoiminta niin, ettei se ainakaan ihan heti nojaa pelkkiin verkkokursseihin, vaan voit tuoda niitä myyntiin muun asiantuntijatyön rinnalle, jolloin saat tietoa mikä vetää ja mikä ei. Toimivinta on varmasti suunnitella kokonaisuus niin, että voit tehdä muuta työtä järkevästi hinnoitellen mielekkäässä työtahdissa ja samalla pyörittää verkkokurssikokonaisuutta, jota pyrit kasvattamaan johdonmukaisesti. Aikaa siirtyy silloin jonkin verran laskutettavasta asiakastyöstä markkinointityöhön, mutta tämä on tärkeä nähdä sijoituksena tulevaan, vapaampaan ja rennompaan yrittäjyyteen.


Tuloja verkkokursseilla: kokonaisuuden rakentaminen vaiheittain

Kun puhutaan ajan ja rahan investoimisesta, sitä joutuu varmasti tekemään, mikäli mielii yrityksensä onnistuvan. Tämä pätee myös silloin, kun yritys tekee verkkokursseista tuotteita. Riskit ovat kuitenkin huomattavasti pienemmät kuin yrityksissä, joissa joudutaan investoimaan fyysisiin tuotteisiin, toimitiloihin tai laitteisiin.


Rohkaisen lähestymään verkkokurssien rakentamista vaihe vaiheelta. Nämä vaiheet ovat olennaisia, myytpä kursseja omassa verkkokaupassasi tai muissa, valmiissa verkkokurssialustoissa:

  1. Ennen yhtään verkkokurssin tuotteistusta, tee strategista työtä, selvitä yrityksesi ydin, kilpailuedut, ihanneasiakas ja muut olennaiset päätöksiä ohjaavat asiat.

  2. Rakenna joko henkilöbrändi tai yrityksesi brändi.

  3. Suunnittele markkinointi huolella.

  4. Ala rakentaa yleisöä (valituissa kanavissa).

  5. Sen jälkeen muotoile asiakaslähtöisesti muutama kurssi. Muista tutustua siihen asiakkaaseen, äläkä tee yhtään oletusta.

  6. Laita kurssit myyntiin aluksi verkon yli pidettävinä livekursseina. Varaa riittävästi aikaa ilmoittautumisiin!

  7. Tee myyntiä (seuraa alussa tekemiäsi suunnitelmia)

  8. Pidä pari kierrosta etänä, mutta livenä ja kehitä tuotetta.

  9. Tee nauhoitteet ja laita ne myyntiin. Panosta laatuun!

  10. Varaa lennot Aasiaan. No ei. Sitten jatkuu markkinointi niin brändin, kuin tuotteiden myyntiin ja asiakkuuteen liittyvillä tasoilla.


Haluatko skaalata tuntejasi verkkokurssien avulla?

Asiantuntijayrityksessä verkkokurssien kaupaksi meneminen vaatii hyvin suunniteltua markkinointia, joten siihen on tärkeä panostaa. Mikäli kaipaat asiassa tukea, tutustu Kreekreen palveluihin, joiden tavoitteena on se, että pääset nauttimaan niin kunnollisesta tulotasosta kuin vapaistakin -ja niiden lisäksi tehdä markkinointityöstä hauskaa! Hyvä yhdistelmä on esimerkiksi markkinoinnin suunnittelun palvelu yhdistettynä henkilöbrändityöpajaan ja markkinoinnin personal trainer -jaksoon, jossa hyödynnetään paitsi markkinoinnin asiantuntemusta, myös ratkaisukeskeisen valmennuksen työtapoja. Haluatko kertoa ideastasi ja jutella siitä, voisimmeko auttaa? Ota rohkeasti yhteyttä tai varaa alta etäkahvit!





コメント


bottom of page