top of page
Mari Oksanen

KJ Equine Balance: Ole rohkeasti sinä - myös markkinoinnissa

Kristiina Joensuu pyörittää hyvin poikkeuksellista hyvinvointiin keskittyvää pihattotallia Muuramessa. Kristiina osallistui Kreekreen markkinointikampanjan ABC -valmennukseen ja lupasi samalla kertoa kokemuksiaan hyvin pienen budjetin markkinoinnista, jota hän on tehnyt menestyksekkäästi.


Markkinointia pienellä budjetilla - KJ Equine Balance
Kuva Salla Kuikka

KJ Equine Balance - miten yritys syntyi


Kristiina on pyörinyt hevosten kanssa jo 40 vuotta. Kun hänellä oli yksi oma hevonen, hän halusi rakentaa sille oman tallin kustannussäästöt mielessään. Tämä on ymmärrettävä ajatus, sillä hevosen karsinapaikka maksaa suunnilleen saman, kuin ihmisten asuttava yksiökin. Kustannussäästö ehkä siltä osin saavutettiin, mutta sen lisäksi Kristiina päätyi yrittäjäksi.


“Tein jo aiemmin sivutoimisesti hevosten hierontaa ja lihashuoltoa ja oman tallin myötä minun piti ostaa vain pari hevosta lisää, mutta kuinka kävikään. 2015 aloitin yritystoiminnan omalla tallillani. 2018 siirryin täysipäiväiseksi yrittäjäksi ja hankin myös uutta koulutusta. Nyt minulla on 13 hevosta ja paljon osaamista hevosavusteisten hyvinvointipalvelujen vetämisestä.”


Kristiinalla on poikkeuksellinen lähestymistapa hevosyrittäjyyteen. “Mua ei ole kiinnostanut kilpailu missään lajissa, vaan itse hevonen ja suhteen luominen sen kanssa.” Kristiinan yritystoiminta rakentuukin hevosten ja asiakkaiden hyvinvoinnin kasvattamisen ympärille. Hyvä olo näkyy hevosten käytöksessä, tuntuu tallin tunnelmassa ja välittyy myös markkinointiin.


Sivutoimisella yrittäjyydellä alkuun


Hevosyrittäjyys ei ole se helpoin yrittäjyyden muoto. 600 kiloiset työkaverit tarvitsevat niin tiloja kuin ruokaakin, ja toiminnan saaminen kannattavaksi vaatii työtä. Kysyimme Kristiinalta miten hän on tehnyt asiakashankintaa nollabudjetilla aloittaessaan yritystoimintaa.


“Ihan alussa helpotti se, että minulla oli jo hevoshierontaan ja lihashuoltoon asiakkaita valmiina. Olin tehnyt niitä jo jonkin vuoden sivutoimisena ja toiminta painottuikin aluksi myös täysipäiväisessä yrittäjyydessä niihin.”


Pienen yrityksen markkinointi - KJ Equine Balance
Kuva Salla Kuikka


Ihanneasiakkaan tunnistaminen oli paras oivallus


“Kun siirryin toisenlaiseksi hevosalan yrittäjäksi, huomasin nopeasti, että uusille palveluilleni oli aivan eri kohderyhmä.” Kristiina huomasi, etteivät vanhat verkostot riittäneet ja oli aivan turha ilmoitella hevospalstoilla uusista palveluista.


Uudet asiakkaat piti etsiä aivan muualta ja Kristiina etsi väyliä heidän saavuttamisekseen. Ratkaisu löytyi Facebookin asuinalueiden ryhmissä ilmoittelemisesta ja sitä kautta asiakkaita alkoi löytyä myös hyvinvointipalveluihin.


“Hyvinvointipalvelujen unelma-asiakkaat eivät ole alun perin hevosihmisiä ollenkaan. Se oli paras oivallus yrittäjyyteni alkutaipaleella.”


Miten KJ Equine Balance tekee asiakashankintaa nyt?


Kristiinan tallin toiminta on ajan saatossa muuttunut lisäopintojen ja verkostoitumisen kautta edelleen: “Olen opiskellut alaa lisää ja verkostoitunut omalla alallani, eli hevosavusteisten hyvinvointipalveluja tekevien ihmisten kanssa. Verkostojen lisäksi käytän markkinoinnissa henkilökohtaista kontaktointia, luon yhteyksiä niihin ihmisiin, jotka tekevät rahoituspäätöksiä ja olen aktiivinen sosiaalisessa mediassa.”


Kova työ on selvästi tuottanut tulosta, sillä Kristiina kertoo, että kontaktointia tapahtuu nykyään myös toiseen suuntaan.


Pienen yrityksen isoimmat haasteet markkinoinnissa ja asiakashankinnassa


Kristiinan mukaan isoin haaste pienen yrityksen markkinoinnissa on tunnettuuden ja brändin rakentaminen: “Sitä pitää tehdä jatkuvasti ennen, kuin se on vahva. Pienellä yrittäjällä brändi on aina henkilösidonnainen, mikä on välillä raskasta.”


Toinen haaste on budjetin pienuus: “Ainakin minulla on hyvin vähän budjettia käytettävissä. Kaikki raha mikä tulee, menee hevosiin. Tämä ei ole ihanteellinen tilanne, mutta monelle arkipäivää.”


Kolmas haaste pienen yrityksen markkinoinnissa on Kristiinan mukaan se, että se vaatii työtä ja myös teknistä tekemistä. “Minulle ne eivät ole vastenmielisiä, mutta tiedän, että monelle ovat.”


Kristiinan terveiset muille pienille yrityksille: ole rohkeasti erilainen


Kristiina haluaa vielä sanoa muille pienille yrityksille terveisiä: “Yrittäjän on tärkeää ajatella laatikon ulkopuolelta. Ole rohkeasti erilainen ja sellainen mikä olet oikeasti, ja huolehdi, että se on linjassa sen kanssa mitä markkinoit. Kun et yritä olla kaikkea kaikille, löydät nopeammin ne asiakkaat jotka ovat oikeita juuri sinulle. Kaikkien ei tarvitse tykätä sinusta. Uskon siihen, että kun on rohkeasti sellainen, kuin on, ja tekee rohkeasti sitä omaa juttua, niin silloin samanhenkiset asiakkaat löytävät sinun luoksesi.”


Kaipaatko sinä apua arjen markkinoinnin haasteisiin?


Jos markkinointi tuntuu työläältä ja tehottomalta, Kreekreeltä löytyy apua monenlaiseen budjettiin:



コメント


bottom of page