Kotisivujen tekeminen itse on mahdollista, mutta mikäli haluat, että saat sivuillesi kävijöitä ja kävijöistä asiakkaita, pelkkä tekninen sivujen kasaaminen ei riitä. Sama pätee, jos teetät sivut jollain toisella.
Yleisesti ottaen haasteet kotisivujen osalta tuntuvat jakautuvan kolmeen kategoriaan:
Käyttäjien tarpeita ei ole huomioitu kotisivujen rakennetta ja sisältöjä laadittaessa
Yrityksen tavoitteita ei ole huomioitu sivuston suunnittelussa
Hakukoneita ei ole huomioitu sivuja rakennettaessa
1. Käyttäjien tarpeita ei ole huomioitu kotisivujen rakennetta ja sisältöjä laadittaessa
Liian usein lähtökohta verkkosivujen suunnitteluun on yritys itse. Oikea lähtökohta on lähes aina asiakas ja hänen tarpeensa. Mihin hän etsii verkkosivuilta tietoa tai apua juuri sinun yritykseltäsi?
Aina oma mutu ei avaa asiakkaan tarpeita riittävästi. Joskus olettamuksilla saatetaan jopa viedä sivusto hunnigolle. Onkin parempi ottaa hetki ja jutella asiakkaiden kanssa. Kyselemällä voit saada arvokasta tietoa, jonka avulla verkkosivun rakenteesta ja sisällöstä muodostuu asiakkaita palveleva.
2. Yrityksen tavoitteita ei ole huomioitu kotisivun suunnittelussa
Kotisivuja ei kannata koskaan tehdä tekemisen ilosta. Ennen alustavalintoja tai muutakaan konkreettista työvaihetta on tärkeää määritellä miksi sivut tehdään. Mikä on niiden rooli yrityksesi toiminnassa?
Onko sivustosi tarkoitus välittää tietoa, kerätä liidejä, luoda asiantuntijamielikuvaa, vahvistaa brändiä, tai toimia myyntikanavana? Kun tiedät, mikä verkkosivujesi rooli on, pystyt luomaan sille rakenteen sekä sisällöt, jotka palvelevat tuota roolia.
3. Hakukoneita ei ole huomioitu kotisivuja rakennettaessa
Jos kotisivusi eivät nouse hakutuloksiin, kävijävirta kapenee noroksi. Sinne tullaan tuolloin vain kirjoittamalla selaimeen suora verkkosivujen osoite tai sitten linkkien kautta. Tämä ei ole tehokasta kävijöiden hankintaa. Mikäli haluat hyödyntää kotisivujasi aktiivisessa asiakashankinnassa, on tärkeää tietää, miten ne saa nostettua hakutuloksiin - mieluiten ensimmäisille sijoille tai ainakin ensimmäiselle sivulle.
Jos teet kotisivut itse tai teetät ne ulkopuolisella, varmista, että sivuille tehdään hakukoneoptimointi, joka perustuu hakusanatutkimukseen.
Tee hakukoneoptimoinnista jatkuva prosessi. Taistelu paikasta Googlen auringossa on jatkuvaa. Tutki avainsana-avaruutta, ptimoi olemassa olevaa sisältöä ja luo aktiivisesti, mutta suunnitelmallisesti uutta.
Kotisivujen tekeminen vaatii suunnittelua
Kuten huomaat, kotisivujen tekeminen ei ole pelkkä mekaaninen suoritus, vaan se vaatii useiden näkökulmien huomioimista. Voit hyvin onnistua itse, jos laitat asiaan ajatusta. Voit myös
pyytää sparrausta, jolloin asiantuntija auttaa sinut läpi kotisivuprojektin aina suunnittelusta julkaisuun.
Ole rohkeasti yhteydessä, mikäli kaipaat tukea yrityksesi verkkosivujen rakentamiseen. Jos teitä on useampi, myös kustannustehokkaat ryhmävalmennukset voivat olla hyvä vaihtoehto (minimi 3 osallistujaa).
Comments