top of page
Mari Oksanen

Pohja noteerattu - Markkinointistrategiapohja ei ratkaise onnistumista

Puhuessani tapahtumissa markkinointistrategiasta ja markkinoinnin suunnittelusta, törmään usein kysymykseen, jossa halutaan nähdä markkinointistrategia tai esimerkki siitä. Ensin ihmettelin asiaa, mutta keskusteltuani kollegoiden kanssa aloin ymmärtää miksi tätä kysytään niin usein. Taustalla on ajatus siitä, että markkinointistrategia on eräänlainen aukkotehtävä. Halutaan markkinointistrategiapohja, johon sitten täytetään vastaukset. Valitettavasti markkinointistrategian koko pointti on tällöin hukattu.


markkinointistrategiapohja


Markkinointistrategiapohja ei ole aukkotehtävä

Itse markkinoitistrategia on vain lopputuotos, johon on tiivistetty iso määrä tutkimista, keskusteluja ja ajatustyötä. Tämä työ on tehtävä jokaisen yrityksen kohdalla erikseen, eli mitään valmista johonkin alaan liittyvää vastauslistaa ei ole olemassa. Itse asiassa on tärkeää varmistaa, että yritys erottuu ja strategia ottaa kantaa siihen, miten se tehdään.


Tee taustatyö huolella

Markkinointistrategiapohjassa on toki asiat, joita siihen tulee kirjata, mutta ennen pohjaan tarttumista on yllä mainittu tutkimus ja muu taustatyö oltava selvillä. Markkinointistrategiaan sisällytetään mm:

  • Arvot

  • Missio

  • Visio

  • Asemointi

  • Ihanneasiakkaan määrittely

  • Ydinviesti


Yksikään näistä ei selviä sormia napsauttamalla, vaan resursseista on kaivettava niin älyä, aikaa, asiakasymmärrystä, kuin markkinoinnin osaamista. Tarvitaan myös uskallusta tehdä päätöksiä.


Markkinointistrategian pohja ja muoto


Kun taustatyö on tehty huolella, on aika tiivistää asiat muotoon, johon sinun on helppo milloin tahansa palata. Markkinointistrategian pohja ja muoto on sivuseikka, ellei sitä ole tarkoitus esitellä esimerkiksi rahoittajille.


Strategian voi kirjata vaikka tekstidokumenttiin. Pääasia on ajatustyö strategian taustalla. Olennaista on, että strategia elää arjessa ja sitä päivitetään tarvittaessa. Arkeen se valutetaan markkinointisuunnitelman ja vuosikellon kautta.


Apua markkinoinnin suunnitteluun

Mikäli kaipaat apua markkinoinnin suunnitteluun, varaa matalalla kynnyksellä etäkahvit, soita, tai laita viestiä (info@kreekree.fi). Avullamme voit tehdä itse markkinointisuunnittelun (strategia, suunnitelma, vuosikello) asiantuntijan ohjaamana tai teettää sen meillä. Ensin mainittu sopii myös pienelle budjetille, joten ota rohkeasti yhteyttä niin jutellaan lisää tarpeistasi ja tilanteestasi.



Comments


bottom of page