Jokaisen yrittäjän tavoitteena on saada verkkosivuilleen kävijöitä ja antaa asiantunteva kuva itsestään. Nämä asiat ovatkin edellytyksiä asiakashankinnan onnistumiselle. Kun budjetti on pieni, eikä raha riitä mainontaan, ihmisten tavoittaminen ja ohjaaminen oman yrityksen verkkosivuille voi kuitenkin tuntua mahdottomalta tehtävältä.
Budjetin pienuus on ehkä hidaste, mutta se ei missään tapauksessa ole este. Ongelman ydin on tyypillisesti budjetin sijaan siinä, ettei vaihtoehtoisia keinoja näkyvyyden hankkimiseen tunneta riittävän hyvin, tai niitä ei lähestytä riittävän suunnitelmallisesti.
Olet ehkä kokeillut bloggaamista tai someaktiivisuutta, turhautunut ja todennut, etteivät ne tuo odottamiasi tuloksia. Tai ehkä tiedät, että jotain sisältöä pitäisi tehdä, mutta asiaan ryhtyminen tuntuu vaikealta. Tässä artikkelissa käydään läpi sisältömarkkinoinnin ydinasiat pähkinänkuoressa ja annetaan eväät tavoitteellisen sisältömarkkinoinnin aloittamiseen.
Mitä tavoitteellinen sisältömarkkinointi on - määritelmä
Sisältömarkkinointi on strateginen markkinointimenetelmä, joka keskittyy arvokkaan, vastaanottajalleen olennaisen ja johdonmukaisen sisällön luomiseen ja jakamiseen selkeästi määritellyn kohdeyleisön houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi. Tavoitteena on rakentaa pitkäaikaisia vaikutuksia mm. tunnettuutta, asiantuntijamielikuvaa, hakukonenäkyvyyttä, kerätä myyntiin johtavia yhteystietoja ja kaiken kaikkiaan helpottaa asiakashankintaa.
Sen sijaan, että tyrkytettäisiin heti tuotteita tai palveluita, strateginen sisältölähtöinen lähestymistapa tarjoaa kohderyhmälle ja asiakkaille hyödyllistä sisältöä, joka auttaa heitä ratkaisemaan työssään tai henkilökohtaisessa elämässään kohtaamiaan haasteita. Polku johtaa hänet lähemmäs yritystäsi ja lopulta tarjoamiesi tuotteiden äärelle, mikäli hän niitä aidosti tarvitsee. Sisältömarkkinoinnilla pääseekin parantamaan asiakkaan maailmaa.
Miksi tavoitteellinen sisältömarkkinointi on tärkeää?
Tilastot osoittavat tavoitteellisen sisältömarkkinoinnin tehon houkutella kohderyhmää, edistää asiakashankintaa ja sitouttaa asiakkaita kustannustehokkaasti verrattuna perinteisempiin markkinointimenetelmiin.
Kustannustehokkuus: Sisältömarkkinointi tuottaa kolme kertaa enemmän yhteystietoja markkinointiin ja myyntiin, kuin perinteinen markkinointi ja maksaa noin 62% vähemmän kuin perinteisempi markkinointi (kuten televisiomainonta ja suoramainonta). Sen lisäksi se kääntää verkkosivukävijöitä asiakkaiksi 6 kertaa todennäköisemmin. (Lähde: New York Times). Sisältömarkkinointia voi ostaa ulkoistettuna, tai opetella tekemään itse, esimerkiksi Kreekreen sisältömarkkinoinnin valmennuksessa.
Verkkosivuliikenteen lisääminen: Aktiivisesti blogiartikkeleita julkaisevien yritysten verkkosivuilla, saavat 55% enemmän kävijöitä verkkosivuilleen, kuin yritykset, jotka eivät julkaise aktiivisesti blogia. Ja huomaa, että blogi on vain yksi sisältömarkkinoinnin väylä! (Lähde: Hubspot). Kun sivustollasi on hyödyllistä sisältöä, jota haetaan hakukoneissa, liikennettä ei tarvitse pumpata sivustolle vain euroilla, mikä sataa taas kustannustehokkuuden pussiin.
Tunnettuuden ja asiantuntijamielikuvan rakentaminen ja vahvistaminen: 88% markkinoijista on saavuttanut sisältömarkkinoinnille asetetut tavoitteet tunnettuuden ja luotettavuuskuvan rakentamisessa. (Lähde: Redline Digital) Kuten yllä on mainittu, hyödyllisen sisällön pariin päädytään usein hakukoneista, mikä auttaa yritystäsi näkymään juuri niinä hetkinä, kun joku tarvitsee asiantuntemustasi. Ja koska yrityksissä on usein valtavasti asiantuntemusta, miksipä et olisi se, jonka puoleen ihmiset haasteidensa kanssa kääntyvät. Jos he saavat sinulta hyvän avun, he luottavat sinuun jatkossakin, myös silloin kun avusta pitää maksaa. Useimmat maksavat mieluiten sille, kenen asiantuntemukseen he jo luottavat.
Yhteystietojen hankinta ja kääntäminen asiakkaiksi: Sisältömarkkinointi voi olla tehokas keino hankkia yhteystietoja ja kääntää verkkosivulla vierailijoita asiakkaiksi. Yritykset, jotka hyödyntävät sisältömarkkinointia, onnistuvat asiakkaaksi kääntämisessä keskimäärin 6 kertaa paremmin kuin ne, jotka eivät tee sisältömarkkinointia. (Lähde: Redline Digital)
Asiakkaan maailman parantaminen (vaikka pienessäkin määrin). 55% kuluttajista uskoo yrityksillä olevan hallituksia suurempi rooli paremman maailman rakentamisessa (Lähde Redline Digital). Sisältömarkkinoinnissakin on kyse asiakkaan maailman parantamisesta, kuten lopulta liiketoiminnassakin, ainakin silloin, kun sitä tehdään asiakaslähtöisesti. Kun asiakkaan maailmaa tulee parannettua, he linkkaavat sisältöihisi, jakavat niitä ja kasvattavat synnyttämääsi pyörrettä.
Millaiselle yritykselle tavoitteellinen sisältömarkkinointi sopii?
Sisältömarkkinointi, kun sitä tehdään tavoitteellisesti, sopii parhaiten palveluja myyville asiantuntijayrityksille, SAAS-yrityksille sekä verkkokaupoille. Sisältömarkkinointi on vahvinta siellä, missä markkinointia tehdään strategisesti ja liiketoimintaa ohjataan markkinalähtöisesti asiakkaiden tarpeet aidosti keskiössä.
Myös muunlaiset yritykset voivat hyötyä sisältömarkkinoinnista. Kuitenkin, mikäli tuote ei ole ostettavissa verkossa tai sitä ei etsitä verkosta, kannattaa miettiä aivan muita markkinoinnin tapoja.
Mitä tavoitteellinen sisältömarkkinointi vaatii?
Moni yritys tekee sisältöjä, mutta usein tekeminen ei ole kovinkaan tavoitteellista. Tyypillisesti tehdään vähän mitä mieleen juolahtaa tai toteutetaan irrallisia ideoita.
Jotta sisältömarkkinoinnista tulee tavoitteellista, se vaatii strategian. Ja strategia taas vaatii:
asiakasymmärrystä
hakusanatutkimuksen
sisällöntuotantotaitoja
hakukoneoptimoinnin perusasioiden ymmärryksen.
Ennen kaikkea tavoitteellinen sisältömarkkinointi vaatii ajatusta ja empatiaa. Se on oivallinen tapa tehdä kovia tuloksia pehmeillä arvoilla.
Sisältömarkkinointi vaatii yritykseen sisällöntuotannon ja -julkaisun prosesseja. Se eroaa perinpohjaisesti projektiluontoisesta kampanjoinnista.
Kaikkiin näihin pureudutaan Kreekreen sisältömarkkinoinnin valmennuksessa.
Miten alkuun tavoitteellisessa sisältömarkkinoinnissa?
Sisältömarkkinointi on melkoinen mammutti kerralla nielaistavaksi. Se on kuitenkin sen verran vahva, ettei siitä kannata luopuakaan. Jotta pääsisit alkuun tavoitteellisessa sisältömarkkinoinnissa, käy läpi nämä vaiheet yksi kerrallaan ja kaikessa rauhassa:
#1 Määrittele mitkä ovat oman sisältömarkkinointisi päätavoitteet
#2 Määrittele ihanneasiakkaasi, se jota autat ja selvitä missä heidän kipupisteensä ja sinun asiantuntemuksesi kohtaavat
#3 Tee ainakin kevyt hakusanatutkimus ja -analyysi
#4 Laadi sisältöstrategia
#5 Laadi julkaisusuunnitelma
#6 Luo ideoinnin, sisällöntuotannon ja -jakamisen prosessit yritykseesi
Tänään on hyvä päivä aloittaa tavoitteellinen sisältömarkkinointi
Toivon, että olet saanut hyvän kokonaiskuva tavoitteellisesta sisältömarkkinoinnista ja ymmärrät miksi sitä kannattaa hyödyntää. Koska sisältömarkkinointi on maraton, eikä pikamatka, tänään on hyvä päivä aloittaa.
Aloita vaikka tekemällä projektisuunnitelma tai kalenteroimalla aikaa asialle. Voit myös osallistua Kreekreen sisältömarkkinoinnin valmennukseen, jossa mammutti on palasteltu puolestasi ja jossa valmentaja on tukenasi joka askeleella. Kääritäänkö yhdessä hihat?
コメント