Aloittavan yrityksen onnistunut markkinointi alkaa aina suunnittelupöydältä. Aina. Se todella on kaiken perusta, jonka väliin jättäminen tuntuu jatkossa joka askeleella ja rampauttaa kulkua merkittävästi. Mikäli siis suunnittelet nyt uutta yritystä, tai olet perustanut sellaisen, lue suunnitteluun keskittyvä artikkeli ensin. Koko listauksen aloittavan yrityksen markkinointia koskevista vaiheista löydät "Uuden yrityksen markkinointi - 5 ensimmäistä askelta" -oppaasta.
Rakenna tunnettuutta ja kerää yleisö
Yksi hyvin tyypillinen virhe aloittavan yrityksen markkinointia ajatellen on lähteä heti myymään. Niinkin voi toki tehdä, mutta se on harvoin kovin tuottoisaa. Mikäli sinulla ei ole isoa budjettia mainontaan tai valmista yleisöä, myyntiin keskittyvät ponnistelut valuvat helposti hukkaan.
Kun kauppaa ei tule, voidaan helposti vetää johtopäätös siitä, ettei markkinointi kyseisessä kanavassa toimi. Eikä se toimikaan, ennen kuin rakennat tunnettuutta ja yleisön. Vaihtaminen toiseen kanavaan samalla metodilla ajaa kuitenkin täsmälleen samaan lopputulemaan ja johtopäätökseen. Siksi onkin tärkeää huomata tarve seuraaville asioille:
Rakenna tunnettuutta. Verkostoidu, vieraile tapahtumissa, tee edes vähän maksettua mainontaa kanavissa, joissa kohdeyleisösi liikkuu. Huolehdi samalla, että kaikki mihin ihanneasiakkaasi kohtaa on johdonmukaisesti brändisi mukaista niin ulkoisesti, kuin sisällöltään. Kun sinut tunnetaan ja sinuun luotetaan, ostamisen kynnys hioutuu matalaksi.
Kerää yleisö. Alussa on tärkeää laittaa paukkuja yleisön keräämiseen. Yleisön keräämisellä tarkoitan tässä sekä some-seuraajia, että sähköpostilistoja. Kun yleisöä alkaa olla, markkinointi on paljon helpompaa. Sitä ennen hyväkin työ on vain kuiskaus internetin ruuhkaisella kaatopaikalla.
Huomaa, että näitä tehtäviä on tärkeää jatkaa myös alun jälkeen, mutta painopiste ei tuolloin enää lepää näiden varassa.
Ala myydä luottamusta ja tuotteitasi
Rakenna yrityksesi luottamuskuvaa. Tuo esiin asiantuntemustasi, mutta älä tärkeile. Sen sijaan auta kohderyhmää asiantuntemuksellasi. Aivan kuten muillakin elämänalueilla, luottamuksen kasvaessa sanasi painaa enemmän ja sinuun nojataan, kun kysymyksiä asiantuntija-alastasi nousee esiin. Tähän työhön sopii erinomaisesti sisältömarkkinointi (kurkkaa sisältömarkkinoinnin valmennukset).
Ala myydä tuotteitasi. Toteuta tämä tavoilla, jotka toimivat sinun ihanneasiakkaaseesi. Kokeile rohkeasti, äläkä lannistu, jos osa kokeilusta menee vikaan. Nosta pää pystyyn, vaikka joutuisit kuulemaan monta torjuntaa, ennen asiakkaiden löytymistä. Usko itseesi, hyviin suunnitelmiisi ja jatka työtä!
Tarvitsetko apua aloittavan yrityksen markkinointiin?
Mikäli markkinointi ei ole sinulle ennestään tuttua, voi olla hyvä idea käyttää ulkopuolista apua aloittavan yrityksen markkinoinnin rakentamisessa. Alkuun voi hyvin päästä jo valmennuksiin osallistumalla, tai sitten ostamalla apu palveluina.
Tutustu Uuden yrityksen markkinointi - 5 ensimmäistä askelta -oppaaseen, Kreekreen palveluihin ja valmennuksiin ja ota rohkeasti yhteyttä jos jokin mietityttää! Kohtaamme ihmiset ihmisinä, puhumme selkeää suomea ja autamme mielellämme yrityksesi markkinointiasioissa.
Comentários