Olen ikäni käyttänyt Adoben tuotteita, kuten Photoshopia, Illustratoria ja Indesignia. Niillä on taitettu oppaita ja esitteitä, luotu kuvia ja käsitelty valokuvia. Pari vuotta sitten siirryin lähes kokonaan Canvaan. Tässä artikkelissa kerron miksi, ja kerron myös miksi Adobella on yhä paikkansa joillekin käyttäjille, ehkä sinullekin?
Luettuasi artikkelin osaat tehdä itsellesi sopivan valinnan Canvan ja Adoben tuotteiden osalta. Ok, oletko valmis otteluun Canva vs Adobe?

Missä Canva on Adoben tuotteita parempi?
Helppokäyttöisyys
Canva on niin helppokäyttöinen, että sen saa haltuun lähes kuka vaan. Siinä on selkeät valikot ja perustoiminnot on helppo oppia. Siinä missä Adoben tuotteet ovat massiivisia, Canva on toki hieman karsitumpi.
Canvan helppokäyttöisyydellä on kuitenkin kääntöpuolensa, sillä moni ottaa sen käyttöön hätäillen. Ohjelmasta saa huomattavasti paremmin palvelevan, kun käyttöönoton tekee huolella. On olennaisen tärkeää säätää siellä brändin tyylit ensin kuntoon ja luoda brändin mallipohjat. Harva kuitenkaan huomaa tehdä tätä, ja lopputuloksena voi olla melkoista sillisalaattia. Näin brändin yhtenäisyys, ja sitä kautta tunnistettavuus, saattaa helposti lähteä hajoamaan, mikäli käyttöä ei tehdä fiksusti.
Vaikka Canva on helppokäyttöinen ja perustoiminnot on helppo opetella, on hyödyllistä opetella myös niitä vähän vaikeammin löydettäviä ominaisuuksia. Se tuo työhön sujuvuutta ja lisää mahdollisuuksia ohjelman hyödyntämiseen.

Edullisuus
Canvalla on sekä ilmaisversio että maksullinen Pro-versio. Vaikka ilmaisversiolla voi periaatteessa testailla ohjelmaa, ja käyttääkin sitä, suosittelen Pro-paketin ostamista. Se mahdollistaa mm. brändipakettien käyttämisen ja huomattavasti isomman kuvapankin ja enemmän toimintoja.
Hinta Canva Pro:lle on Adoben paketteihin verrattuna hyvin edullinen, eli 110€ vuosi (hinta tarkastettu 2/2025). Kun opettelet Canvan käytön kunnolla, säästät hinnan moninkertaisesti esimerkiksi esitteiden tai käyntikorttien suunnittelun yhteydessä.

Pilvipohjaisuus
Canva on pilvipohjainen palvelu, mikä tarkoittaa, että voit käyttää sitä missä tahansa, kunhan sinulla on internet-yhteys. Adoben tuotteet ovat pääosin työpöytäsovelluksia, eli ne pitää asentaa tietokoneelle. Pilvipohjaisuus tuo siis sinulle melkoista joustavuutta.
Canva vs Adobe: Mikä sopii sinulle?
Canvan ominaisuudet riittävät suurimmalle osalle yrittäjiä ja markkinoinnin tekijöitä aivan mainiosti. Adoben tuotteet on suunniteltu ammattikäyttöön ja ne tarjoavat lähes loputtomasti mahdollisuuksia, mutta tämä vaikuttaa merkittävästi käytettävyyteen.
Adoben tuotteet ovat ammattikäytössä melko lyömättömiä. Niiden mahdollisuudet vain kasvavat Adobe Firefly:n tekoälytyökalujen myötä. Jos siis teet työksesi graafista suunnittelua, esimerkiksi logoja ja brändi-ilmeitä, tai olet valokuvaaja, Adobe on todennäköisesti edelleen tärkeä työkalu sinulle. Uskon, että lähes kaikki muut pärjäävät Canvalla. Sillä tekee helposti hyvännäköisiä tuotoksia, olipa kyse some-postauksista tai vaikka tarjouspohjista.
Haluatko apua Canvan käyttöönotossa?
Canva on erinomainen valinta sinulle, jos etsit helppokäyttöistä ja edullista työkalua visuaalisten myynti- ja markkinointimateriaalien luomiseen. Älä kuitenkaan hätiköi, vaan ota Canva käyttöön fiksusti. Näin voit luoda yhtenäistä materiaalia, rakentaa tunnistettavaa brändiä ja käyttää aikasi tehokkaasti. Ah, ja Canvan käyttö on luovalle ihmiselle todella hauskaa!
Mikäli kaipaat tukea ja koulutusta Canvan käyttöönotossa, varaa paikkasi Canva-kurssilta tai kokoa porukka (min. 3 henkeä) ja varaa oma koulutus. Hinta on sama per henkilö, kuin sivuilta löytyvissä ryhmissä.
Comments