Hakukoneoptimointi (SEO) on todella tärkeä osa markkinointia. Itse asiassa se on hämmentävän aliarvostettu ja alikäytetty mahdollisuus johdattaa kävijöitä yrityksen sivuille ja verkkokauppaan. Hakukoneoptimointi jää aivan liian usein lehtimainosten, somen ja hokkuspokkuksen jalkoihin, kun yritykselle valitaan markkinoinnin kanavia ja keinoja. Mutta hei, mitä itse teet, kun etsit tai vertailet ratkaisuja tai tuotteita? Suurin osa astuu ostopolulle hakukoneen kautta.
Tämän artikkelin tavoite on auttaa sinua ymmärtämään mistä hakukoneoptimoinnissa on kyse ja tuoda ajatuksia siitä, miten voisit aloittaa sen tekemisen oman yrityksesi verkkosivuilla tai verkkokaupassa.
Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)? Määritelmä
Hakukoneoptimointi, eli SEO (search engine optimization) tarkoittaa sarjaa teknisiä ja sisällöllisiä toimenpiteitä, joiden tavoitteena on saada verkkosivu mahdollisimman hyvin näkyviin hakukoneissa tehdyissä hauissa.
Hakukoneet indeksoivat sivuja ja arvottavat niitä monimutkaisten algoritmien avulla. Taustalla on ajatus tarjota hakua tehneelle henkilölle relevantit hakutulokset ja nostaa kärkeen ne sivut, jotka ovat laadukkaimpia.
Miksi hakukoneoptimointia tehdään?
Yrityksen sivuille voi ajaa liikennettä maksetun mainonnan keinoin, mutta harva haluaa maksaa jokaisesta sivukävijästä maailman tappiin saakka. Yritykselle jää enemmän käteen, jos asiakkaat löytävät ostopolulle orgaanisesti, eli ei-maksettujen hakutulosten kautta.
Jos yritys ei löydy tuloksissa ollenkaan, tai ei pääse esimerkiksi Googlen ensimmäiselle sivulle, se kuitenkin jää useimmiten löytymättä. Tällöin asiakas menee jonnekin muualle ja sitähän me emme halua.
Mitä hakukoneoptimoinnissa tehdään?
Hakukoneoptimoinnissa tehdään niin teknisiä kuin sisällöllisiäkin toimenpiteitä, joiden tavoitteena on antaa tietoa hakukoneille ja auttaa niitä ymmärtämään sivustosi sisältöä.
Teknisiä hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä:
Sivuston rakenne
Sivuston nopeus
Sivuston toimivuus eri päätelaitteissa
URL-osoitteiden rakenne ja toimivuus
Metatiedot (SEO-title ja metakuvaus)
Kuvien Alt-tekstit
Sivuston sisäiset linkit
Sisällössä huomioitavaa:
Sisällön uniikkius (huom. tekoälyllä tuotannon sisällön haasteet tässä)
Otsikkotyylejä käytetty johdonmukaisesti (esteettömyys)
Hakusana sisällytetty
Otsikoihin (H1, H2 jne)
Ainakin sivun ensimmäisessä ja viimeisessä kappaleessa.
Sivun URL-osoitteessa
SEO-titlessä (title tag)
Metakuvauksessa
Muita hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä:
Linkkien kerääminen (kun muut sivut linkittävät sinun sivuillesi, sivustosi arvo kasvaa).
Hakukoneet tulkitsevat näiden asioiden lisäksi laatua mm. sen perusteella miten sivujasi käytetään. Muista siis palvella kävijää myös ihmisenä, antaa hänelle arvoa, auttaa häntä viihtymään sivuillasi, löytämään tarvitsemansa ja jopa linkkaamaan sivustollesi.
Millaisen yrityksen sivuille hakukoneoptimointia kannattaa tehdä?
Hakukoneoptimointi on järkevää ja kannattavaa toimintaa kaikille niille yrityksille, joilla on verkkosivut tai verkkokauppa, ja jotka haluavat pitää asiakashankinnan kulut kohtuullisina.
Olipa kohderyhmäsi edustajalla ostohousut vielä viikattuna kaapissa tai jo jalkaa vedettyinä, hakutuloksissa on syytä näkyä. Tuskin haluat pumpata asiakkaita sivustollesi vain rahan voimalla. Huolehdi siis verkkosivujesi näkymisestä hakutuloksissa. Se työ voi vaikuttaa näkymättömältä ja vaikealta ymmärtää, mutta tuloksissa se näkyy.
Miten pääsen alkuun yritykseni verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa?
Sivuston hakukoneoptimointi vaatii avainsanatutkimuksen, jonkin verran teknistä osaamista sekä aikaa. Jos sinulla ei vielä ole verkkosivuja, varmista, että tilaat ne taholta, joka huomioi hakukoneet sivuston rakentamisessa. Törmään aivan liian usein sivustoon, josta puuttuu käytännössä kaikki metatiedot ja jotka on vain kasattu näyttämään toimivilta. Halvimman vaihtoehdon hinta voi hyvin perustua juurikin siihen, että toteutuksessa oikaistaan ja sitten halutut kävijämäärät jäävät kaukaiseksi haaveiksi. Huolehdi siis siitä, ettei toteutuksessa oikaista hakukoneiden huomioimisen ohitse.
Jos sinulla on jo verkkosivut, voit pyytää asiantuntijaa tekemään avainsanatutkimuksen ja hakukoneoptimoinnin puolestasi. Esimerkiksi Kreekree tekee hakukoneoptimointia ja kouluttaa asiakkaan huomioimaan hakukoneet jatkossa sisällöntuotannossa, se on nimittäin jatkuvaa työtä!
Comments