top of page

Kuinka paljon liikevaihdosta markkinointibudjettiin mikroyrityksessä?

Mari Oksanen

Entisenä hevosen omistajana näen yhtymäkohtia markkinoinnin ja hevosen omistamisen välillä. Sekä hevosella, että markkinoinnilla on ilmiömäinen kyky sopia miten suureen budjettiin hyvänsä. Kun yrittäjä miettii, kuinka paljon liikevaihdosta pitäisi laittaa markkinointibudjettiin, yhtä oikeaa vastausta ei kerta kaikkiaan ole.


Yksi asia markkinointibudjetin suhteen on kuitenkin selkeä: Markkinointiin laitettava raha on aina sijoitus. Odotetaan, että se tuo yrityksesi tilille sijoitettua summaa enemmän rahaa. Älä siis suhtaudu siihen samoin, kuin tyypillisiin kulueriin.


Kuinka paljon markkinointi maksaa - kuinka paljon liikevaihdosta markkinointibudjettiin?


Huonoja uutisia: markkinointi maksaa. Keskimäärin suomalaiset yritykset laittavat markkinointiin 2-4% liikevaihdosta, USA:ssa jopa 9%. Tyypillisesti olen kuullut ohjeistettavan noin 6% tasoon.


Tyypillinen markkinointibudjetti yrityksissä:

  • Suomalaiset yritykset 2-4% liikevaihdosta

  • Tyypillinen suositus 6% liikevaihdosta

  • USA, jopa 9% liikevaihdosta

  • Kovaan kasvuun pyrkivät yritykset, jopa 10% liikevaihdosta


Kuten huomaat, se kuinka paljonko liikevaihdosta pitäisi laittaa markkinointibudjettiin, riippuu yrityksesi tavoitteista. Sen lisäksi on tärkeää huomioida, että budjetin massiivisuus ei takaa yhtään mitään. Voit käyttää eurot hyvin tai hyvin huonosti. Tätä ei usein kerrota, kun budjetista keskustellaan.



Miten varmistan, että markkinointibudjetti tuottaa eikä muodostu vain kulueräksi?

Jos olet joskus sijoittanut osakkeisiin tai rahastoihin, tiedät että väärin tehtynä se saattaa käydä hyvinkin kalliiksi tai ainakin tuottaa huonosti. Markkinointibudjettiin pätee sama asia. Mietitään siis seuraavaksi, miten voit varmistaa, että käytät markkinointibudjettisi viisaasti.


Markkinointiin tarvittavat resurssit


Markkinoinnin resursseja listattaessa puhutaan lähinnä ajasta ja rahasta. Haluan haastaa tätä ajattelua ja nostaa esiin kasan resursseja, jotka ovat elintärkeä edellytys sille, että tunnit ja eurot eivät mene hukkaan. Niiden avulla voi päästä kasvun tielle silloinkin, kun rahaa ei yksinkertaisesti ole.


Tärkeimmät markkinoinnin resurssit ovat:

  • oman alan osaaminen

  • markkinoinnin osaaminen

  • asiakasymmärrys

  • äly

  • intuitio

  • rohkeus

Markkinointibudjetti on vain yksi markkinoinnin resurssi

Nämä ovat alihuomioituja ja aliarvostettuja resursseja. Jos ne puuttuvat, mikään määrä euroja tai tunteja ei riitä. Jos ne ovat hanskassa aika ja raha tulevat käytetyksi hyvin. Ja toisaalta näitä hyödyntämällä pääsee kasvun tielle vaikka markkinointibudjetti olisi vielä pieni.


Yrittäjällä on tyypillisesti rohkeutta, ymmärrys asiakkaistaan, älyä ja kenties intuitiotakin. Myös oman alan osaaminen on useimmiten syvällistä, mutta miten on markkinoinnin osaamisen laita? Ymmärretäänkö sitä todella myös konepellin alta? Jääkö markkinoinnin voima todellisuudessa hyödyntämättä?


Tunnista resurssitarpeet ja avaa pullonkaulat

Ensimmäinen askel tämän resurssien hyödyntämiseen on tunnustaa ja tunnistaa kehitystarpeet. Mikäli budjetti on liian pieni, miten sitä saisi kasvatettua? Mikäli aikaa ei ole, olisiko jollain toisella tai voisiko suunnitelmallisuudella karsia työlistaa? Jos osaamista puuttuu, voisitko hankkia sitä markkinoinnin verkkokursseilta tai työpajoista tai markkinoinnin personal trainerin avulla? Kehittämisen nälkä kasvattaa paitsi yrityksen mahdollisuuksia kasvaa, myös markkinointia hoitavan ihmisen osaamispääomaa.


Mikäli et vielä tunne markkinoinnin konepellin alle kätkettyä maailmaa, suosittelen:











Comments


info@kreekree.fi

040 7177 869

Y-tunnus: 3453884-5

  • White LinkedIn Icon
  • White Instagram Icon
ja╠esenyritys_banneri_25_1000x500_fin_musta.png

©Kreekree

Tilaa uutiskirje!

bottom of page