top of page
Mari Oksanen

Nappaa nämä 6 asiaa Coldplayn keikalta yrityksesi markkinointiin

On se kova, nimittäin Coldplay. Näin heidän 30.7. jo kolmannen kerran, mutta jälleen kerran he yllättivät positiivisesti. Kun stadion on täytetty laidasta laitaan ja ne laitimmaisetkin saadaan eläytymään yhteiseen kokemukseen ja laulamaan mukana koko illan, jossain on onnistuttu. Markkinoinnissa pyritään pitkälti samaan: vetovoimaan, erottuvuuteen ja yhteyteen. Voisimmeko siis ammentaa yritysten markkinointiin oppia Coldplaylta? Kyllä voimme. Pohdin asiaa paluumatkalla ja tuloksena oli kuusi selkeää asiaa.


Kuusi markkinointivinkkiä, jotka voimme oppia Coldplayn keikalta


1. Uskalletaan ottaa kantaa asioihin

Ennen pääesiintyjää näytöillä pyöri videoita, joilla viestittiin, että jokainen lipun ostaja on ollut mukana rahoittamassa esimerkiksi metsien uudelleen istuttamista ja muita ympäristön kestävyyteen liittyviä asioita. Kerrottiin myös miten Coldplay on pyrkinyt pienentämään hiilijalanjälkeään erilaisin keinoin.


Maailma alkaa olla sellaisessa tilassa, että myös yritysten odotetaan ottavan kantaa ainakin joihinkin asioihin. Kannan ottaminen auttaa samanhenkisiä ihmisiä sitoutumaan yritykseen tiiviimmin. Ihmiset haluavat olla mukana vaikuttamassa.


Kuitenkin moni yritys unohtaa tämän asian täysin. Kannanottoa myös arastellaan, sillä mitä sitten tapahtuu asiakkaille, jotka eivät olekaan samaa mieltä? Hajuttomuus ja mauttomuus ei kuitenkaan enää toimi - ainakaan mikäli mielit erottuvan ja sitouttavan brändin luomista.


2. Uskalletaan olla ihminen ihmiselle

Chris Martin oli lavalla ihminen. Ihmisen peittona ei ollut tyypillistä artistin viittaa, eikä ylimielisyys paistanut missään kohtaa. Hän pysäytti esityksen, kun joku pyörtyi lavan vieressä ja varmisti kaikessa rauhassa, että hänellä oli kaikki ok. Sen jälkeen esitys jatkui sujuvasti. Kun hän teki isomman virheen, hän myönsi sen ja murjaisi siitä vitsin.


Kuten moni artisti pukee ylleen artistin viitan, moni yritys käyttää markkinointia kimaltelevana satiiniverhona, jolla peitetään kaikki inhimillinen yrityksessä. Pahimmillaan saatetaan jopa kukkoilla ja muuttaa markkinointi ja viestintä virallisen tuntuiseksi siinä toivossa, että se toisi yritykselle vakuuttavuutta. Kukkoilu ja kliinisyys kuitenkin koskettaa harvojen sydäntä - ja tunnetason yhteys on markkinoinnissa tärkeä elementti.


Markkinoinnissa onkin tärkeää säilyttää inhimillisyys ja empatia, eikä sitä saa ostettua isolla budjetilla. Sen on oltava lujasti yrityksen DNA:ssa ja jokaisessa solussa. Tässä on yksi monista asioista, joka on helpointa pienissä yrityksessä, mutta ei mitenkään mahdotonta isoissakaan. Siellä asia vaan vaatii tiedostamista ja määrätietoista työtä johdolta.


3. Oma ääni ja erottuvuus

Coldplay on säätänyt musiikkityyliään pitkin uraansa, mutta kaikki on tunnistettavissa heidän musiikikseen jo ensisävelestä. He ovat luoneet jotain omaa, joka ilmentää juuri heitä.


Näin on myös hyvissä brändeissä. Brändi ilmentää yrityksen ydintä rohkeasti ja jo ensivilkaisulta voi tunnistaa mistä yrityksestä on kyse. Jos näin ei ole, kenties brändiä pitäisi kehittää?


4. Pelkkien biisien sijaan kokonaisuus

Coldplayn keikka ei nojannut pelkkiin biiseihin, jotka esitettiin. Siihen liittyi bändin sijoittuminen lavalla, liike, puhe, vuorovaikutteisuus, valorannekkeet, valot, näytöt, kineettiset tanssilavat, lasit, joilla valot muuttuivat sydämiksi, ja vaikka mikä. Kokemus olisi ollut aika paljon ohuempi, mikäli bändi olisi pyörinyt pienellä alueella, esittänyt biisit ja laulaja olisi heittänyt varautuneesti muutaman paljon käytetyn kommentin.


Markkinointiin pätee sama: markkinointi ei ole vain mainontaa. On kyseessä paljon isompi kokonaisuus ja jos halutaan jättää vaikutus ja saada tuloksia, kokonaisuus on rakennettava monesta palasta tarkkaan suunnitellen.


5. Vuorovaikutteisuus

Se v-sana, joka puuttuu aivan liian usein yritysten markkinoinnista: vuorovaikutteisuus. Jos pohdit erilaisia esiintyjiä ja olit Coldplayn keikalla, pystyt varmasti näkemään eron päälle liimatun "nyt kaikki mukaan", ja Coldplayn esityksen sisään leivotun vuorovaikutteisuuden välillä. Jälkimmäinen alkoi jo siitä, että kaikilla osallistujilla on valoranneke, joka elää musiikin mukana. Yleisöä otettiin mukaan yhteiskokemuksiin ja yksittäisiä ihmisiä jopa otettiin lavalle, tai heitä kuvattiin ja heille laulettiin. Kaikki tämä oli tärkeä osa esitystä. Chris Martin jopa totesi, että "I love to connect with you" - ja se näkyi kaikessa. Kokemus luotiin yhdessä. Jokainen sai olla osallinen.


Vuorovaikutteisuus on aivan elintärkeä osa hyvää markkinointia ja viestintää. Kuitenkin se tyypillisesti jää unohduksiin, kun "tiedotetaan" ja "mainostetaan". Markkinointia ja viestintää pitääkin ajatella paljon laajemmin, mikäli sillä halutaan tuloksia.


6. Pitkäaikainen työ

Coldplay on joskus ollut hyvin pieni. Se on vaikeaa muistaa, kun katsoo massiivista esitystä ilotulituksineen ja valoineen. On kuitenkin ollut aika, kun kukaan ei tuntenut heitä. Kasvu ei ole tapahtunut sormia napsauttamalla, vaan taustalla on paljon määrätietoista työtä. Onnistumisten väliin on varmasti mahtunut epäonnistumisia. He ovat kuitenkin jatkaneet ja kavunneet ylöspäin - ja saavuttaessaan suosion, jatkaneet kehittämistä.


Myös kestävien tulosten tekeminen markkinoinnin avulla ottaa aikaa. Uuden yrityksen omistajana minulle kohdistetaan paljon mainontaa, jossa luvataan hopealuoteja ja keisarin uusia vaatteita. Moni menee näihin pikavoittojen toivossa. Markkinointi ei kuitenkaan ole pikamatka vaan maraton. Hattutempuilla saatetaan saada piikki graafeihin, mutta pysyvä tasonnosto vaatii pitkäjänteistä työtä, joka pohjautuu niin dataan, kuin empatiaankin. Kumpaakin tarvitaan ja työ ottaa aikaa.


Kaipaatko markkinointiisi tukea?

Jos jokin kohta jäi mietityttämään, ole rohkeasti yhteydessä. Kreekreeltä saat markkinointiisi monenlaista tukea, niin kurssien, työpajojen, valmennuksen, kuin palvelujen muodossa. Haluamme nostaa pienten yritysten markkinoinnin tasoa ja auttaa sinua rakentamaan vahva ja tunnistettava brändi, joka voi takoa kovaa tulosta pehmeillä arvoilla!



Comments


bottom of page