Oivalluxian perustaja Katja Lahtinen tuskaili työnohjausta tarjoavan yrityksensä brändi-ilmeen kanssa. Näppäränä ja tekniikkaa pelkäämättömänä ihmisenä Katja oli luonut logon tekoälyllä. Logo oli istutettu verkkosivujen pohjaan ja siitä oli johdettu värit sivustolle. Jokin vain ei ollut yrittäjän mielestä kohdallaan ja asian kanssa oli kipuiltu jo tovi.
Katja otti yhteyttä meihin ja jakoi huolensa. Aika nopeasti löysimme juurisyyn logon ja koko ilmeen toimimattomuudelle. Ne eivät kerta kaikkiaan ilmentäneet yritystä, sen kilpailuetuja eivätkä yrityksen tuotetta, eli Katjaa itseään. Aloitimme työn näiden asioiden kartoittamisella.
Ensimmäisestä työpajasta eväät brändi-ilmeen suunnittelun pohjalle
Jotta brändi-ilmeen suunnittelu voi onnistua, on ymmärrettävä yrityksen ydin, se mitä visuaalisilla elementeillä halutaan ilmentää. Sen vuoksi ensimmäisessä työpajassa kartoitimme nämä asiat huolella yhdessä. Työpajassa esitettiin yrittäjälle paljon kysymyksiä ja kuunneltiin tarkalla korvalla vastauksia.
Katjan yrityksen kilpailuetu perustuu ainutlaatuiseen lukujen ja psyykkisen puolen yhdistelmään. Katja on toiminut pitkään kasvuyrityksen talousjohtajana ja kouluttautui myöhemmin työnohjaajaksi. Nyt hän pystyy yhdistämään työnohjaukselliset kysymystekniikat ja bisnestietämyksen ainutlaatuisella tavalla. Katja pystyykin tukemaan yrityksen kasvua niin lukujen, kuin hyvinvoinnin valossa, sekä hahmottamaan näiden kahden vaikutuksia toisiinsa.
Tämän yrityksen arvot ovat samat, kuin yrittäjällä itsellään: Luottamus, turvallisuus, rehellisyys, usko tulevaan, avoimuus, määrätietoisuus ja tasapuolisuus. Nämä arvot näkyvät Oivalluxian arjessa ja asiakaskohtaamisissa, ja ne haluttiin saada näkyviin myös brändi-ilmeeseen.
Työpajassa Katja esitti toiveensa siitä, että logoon sisältyisi jollain tavalla oivalluksen syntyminen, mikä liittyy kiinteästi yrityksen missioon. Pallottelimme ajatusta ja totesimme , että monet oivalluksen symboleista ovat menettäneet tehonsa laajan käytön vuoksi. Päädyimmekin onnenbambuun, jonka varsi kääntyy kippuralle, ennen kuin sen lehdet avautuvat kohti valoa. Näin tapahtuu myös oivallusten suhteen. Ajatusten kirkastumista edeltää usein mutka jos toinenkin.
Oivalluxian brändi-ilmeen suunnittelu
Oivalluxian brändi-ilmeen suunnittelun pohjalle saatiin työpajasta erinomaiset eväät ja Katja valitsi kolmesta raakileesta selkeän suosikin. Suosikki vielä viimeisteltiin yhteisen pallottelun kautta ja näin varmistettiin, että ilme on yrittäjälle mieluisa.
Oivalluxian brändi henkii raikkaalla tavalla yrityksen arvoja. Hyvä fiilis ja voimavarat ovat yrityksen ytimessä.
Logo
Oivalluxian logoon valittiin keveä ja selkeä fontti, joka on linjassa yrityksen arvojen ja identiteetin kanssa.
Logoon liitetty onnenbambu kuvaa tietä haasteesta ongelman ratkaisuun. Tie on joskus mutkainen, mutta valoa kohti matkatessa ratkaisu löytyy, jos pysyy avoimena ja antaa sille mahdollisuuden. Bambun lehvät avautuvat kohti tulevaa, symboloiden sitä, mitä kohti asiakkaita valmennetaan.
Lopputuloksena on tasapainoinen ja keveä kokonaisuus, joka tukee brändimielikuvaa halutulla tavalla.
Värimaailma
Värimaailma haettiin luonnosta, sillä se on Katjalle tärkeä. Oivalluxian pääväri on sininen. Se kuvastaa taivasta ja sitä, että unelmia kohti voi kurkottaa. Samalla se kertoo tarinaa siitä, miten tärkeää on voida hengittää vapaasti ja nähdä myös kauas. Kun näkymä on kirkas, on helpompi toimia. Oivalluxian vihreä taas kuvaa uusien ajatusten syntyä, uutta alkua ja kasvua.
Fontit
Brändin fontit ovat selkeät ja ryhdikkäät, sekä yrittäjän toiveen mukaisesti sellaiset, joissa O-kirjain on pyöreä, eikä sekoitu nollaan.
Kuvamaailma
Oivalluxia käyttää kuvituksessa kasveihin ja luontoon liittyvää grafiikkaa ja valokuvia, sekä rentoja ja helppoa lähestyttävyyttä korostavia valokuvia itse yrittäjästä.
Brändi-ilmeen vieminen nettisivuille ja markkinointimateriaaliin varmistaa yhdenmukaisuuden ja vakuuttavuuden
Kun Katja oli tyytyväinen yrityksen brändi-ilmeeseen, muotoilimme graafisen ohjeen, josta yrittäjä voi tarkastaa itse mm. värikoodit ja fontit, tai välittää ne markkinoinnin yhteistyökumppaneille. Bonuksena pallottelimme myös ydinviestiä, josta tuli “Löydä kasvuvoimasi”.
Kävimme vielä lopuksi vaihe vaiheelta läpi brändi-ilmeen viemisen niin nettisivuille, kuin Canvaankin. Toteutimme yritykselle vielä käyntikortit ja autoimme häntä yrityksen verkkosivujen rakentamisessa ja brändi-ilmeen huomioimisessa sivustolla.
Oivalluxian kokemuksia Kreekreestä
Saimme Katjalta kiitosta brändi-ilmeen suunnittelusta, niin lopputuloksesta kuin itse prosessistakin. Hän sai lopputulemana yritykselle brändi-ilmeen, jollaisen oli halunnutkin:
“Minulle brändin luominen on ollut pitkä prosessi. Kreekreen Mari osasi vahvalla ammattitaidolla pysäyttää minut ja esittää oikeat kysymykset brändiini liittyen. Keskustelumme pohjalta hän teki muutaman vaihtoehdon ja sitten minulla olikin firmalle brändi mitä olin alitajuntaisesti ehkä ajatellut, mutta Marin vahvalla ammattitaidolla siitä tuli juuri sellainen mikä kuvastaa yritykseni arvoja ja missiota.”
Katja näki heti myös graafisen ohjeen hyödyt oman nettisivunsa rakentamisessa ja markkinoinnin käynnistämisessä.
“Hyvän brändin lisäksi sain erittäin hyvän brändiohjeen, mikä auttaa tulevassa markkinoinnissa ja kotisivujeni rakentamisessa. Olen superkiitollinen tästä Marille ”
Kreekreellä ollaan onnellisia siitä, että asiakkaan ajatukset saatiin avattua oikeilla kysymyksillä ja pystyttiin antamaan Oivalluxian hengelle ulkoasu, joka auttaa yritystä eteenpäin.
“Maria suosittelen täydellä sydämellä oli sinulla sitten haasteita brändin tai muun markkinoinnin kanssa. Hänen kanssa oli tosi turvallinen ja varma olo yhteistyössämme.”
Lämmin kiitos Oivalluxialle mukavasta yhteistyöstä ja menestystä tulevaan!
Comments