Hannele löysi oman tapansa olla esillä somessa – matka eteni omaan tahtiin markkinoinnin personal trainerin avulla
- Mari Oksanen
- 24.6.
- 3 min käytetty lukemiseen
Käsi ylös, jos yrittäjänä tunnistat seuraavan tilanteen: Pitäisi tulla näkyväksi sosiaalisessa mediassa, mutta siihen liittyvä maailma tuntuu vieraalta, jopa ahdistavalta. Miten ottaa haltuun uusi kanava, kun oma aika, ja mielenkiintokin, ovat tiukasti kiinni oman substanssin kehittämisessä?

Hannele Arvekari Tuulikellopalveluista tarttui haasteeseen ja löysi ratkaisun markkinoinnin personal trainerin avulla. Hannelen kokemus osoittaa, miten henkilökohtainen valmennus voi muuttaa suhteen someen ja auttaa rakentamaan näkyvyyttä – ilman, että tarvitsee vääntää itseään ahtaaseen, itselle sopimattomaan muottiin.
Matka vastustuksesta ammattimaiseen, mutta oman näköiseen somepreesensiin
Hannelen lähtötilanne oli samanlainen, kuin niin monella muullakin asiantuntijayrittäjällä: vähäinen osaaminen somesta, vain aavistus markkinoinnista ja vahva, jopa kielteinen asenne somen käyttöä kohtaan. "Ymmärsin, että onhan minun sinne yrittäjänä pakko mennä, mutta tajusin, etten pysty tähän yksin", Hannele kuvaa. Hän ei halunnut käyttää aikaa itseopiskeluun, vaan keskittyä vahvasti omaan ydintekemiseensä: työnohjaukseen, yritysvalmennukseen, terapiaan ja koulutuksiin. Tarve ulkoiselle asiantuntijalle, joka paneutuisi hänen tarpeisiinsa oli ilmeinen.

Aiemmat kokemukset ryhmäkoulutuksista olivat osoittaneet, ettei yleistason tieto riittänyt. Hannele kaipasi henkilökohtaista tukea, vetoapua ja vastauksia yksilöllisiin kysymyksiin. Hän halusi edetä omaan tahtiinsa ja omista lähtökohdistaan. Tähän tarpeeseen markkinoinnin personal trainerin palvelu vastasi loistavasti. Tavoitteena oli luoda rutiineja, kerryttää osaamista ja löytää edes ripaus innostusta.
Uskallusta tulla somessa näkyväksi videoiden kautta
Yhteistyön myötä Hannelen uskallus tulla näkyväksi somessa on kasvanut merkittävästi. Aiemmasta somepreesensin puuttumisesta on päästy jo 60–70 prosentin tavoitetilaan. "Radikaalia on se, että pääsee sen ensimmäisen kynnyksen yli", Hannele toteaa. Vaikka ammattiesiintyjänä esiintymiskokemusta on kertynyt rutkasti, some oli maastona vieras. Nyt itsevarma esiintyminen on saatu siirrettyä myös sinne.
“Erityisen suuri muutos on tapahtunut videosisällön tuotannossa. Aluksi videoiden tekeminen jännitti, ja otoksia otettiin useita. Nyt videoiminen tuntuu luontevalta ja teen sitä helpommin myös spontaanisti.” Ajatukset nappaamalla, usein kävelyllä tai jopa auton ratissa, syntyy Hannelen mukaan autenttista sisältöä. Hän paljastaa parhaiten onnistuneiden videoiden salaisuuden: "Se, että videon kuvaa siinä innostuksen vallassa spontaanisti".
Tärkeinä oppeina Hannele nostaa säännöllisen julkaisun, vuorovaikutteisuuden mielessä pitämisen, sekä persoonallisuuden merkityksen. “Oli tosi hyvä, kun rohkaisit toistuvasti olemaan sisällössä aito”.
Videoiden editointi, tekstitys ja julkaisu sujuu - ei ole vaikeaa
Hannelella ei ole taustaa videoiden editoinnista eikä tekstityksestä. Nyt työ on muuttuneet vaivattomammaksi. "Nollasta kun lähdettiin, niin paljon taitoja on kertynyt", Hannele toteaa. Perusominaisuuksissa pysyminen ja turhan kikkailun välttäminen ovat olleet Hannelen tyylille punainen lanka ja se kuvastaa myös hänen omaa, perusasioihin keskittyvää filosofiaansa.
Julkaisuprosessi on selkeytynyt ja säännöllisistä julkaisemisesta on tullut sujuva rutiini. Hannelen tavoitteena on jatkossa hyödyntää systemaattista työn niputtamista ja ajastusta, joita on valmennuksen aikana käyty kehityskohteina läpi.
Canvan hallintaan lisäeväitä
Yksi valmennuksen tärkeistä tavoitteista oli kasvattaa konkreettisia taitoja, ja niitä kertyi Instagramin ominaisuuksien haltuunoton, videointikäytänteiden ja lyhytvideoihin liittyvien sovellusten (Capcut, Captions) käytön lisäksi Canvaan liittyen. Hannele kävi 2024 Kreekreen Canvan perusteet -kurssin ja valmennuksessa jatkettiin taitojen kerryttämistä.
Hannelen Canvan käyttötaidot ovat kehittyneet merkittävästi, ja hän hyödyntää sovellusta nyt laajasti markkinoinnissaan. "Se oli älyttömän hyvä se Canva-kurssi, kun logot ja värit vietiin sinne, ja opeteltiin tekemään brändipohjia", hän kiittää. Hannele kertookin siirtävänsä Canvaan asteittain kaikki yrityksensä materiaalit esityksistä ja tarjouksista käyntikortteihin ja somepostausten kuviin.
Markkinoinnin personal trainerin tuoma arvo ja tulevaisuuden näkymät
Yhteistyö markkinoinnin personal trainerin kanssa on tuonut Hannelen markkinointiin säännöllisyyttä ja rutiinia. Lisäksi se on auttanut häntä löytämään kiinnostusta oppia uutta ja saada aikaan – sekä näkemään sen, että vaikka somea käyttää markkinointiin, siellä ei tarvitse elää. "Ei enää kielteisyyttä, mutta tiukka raja minulla on siihen, miten itse olen siellä", Hannele kuvailee asennemuutostaan.
Joustavuus ja henkilökohtaisuus ovat olleet valmennuksen kantavia voimia. Valmennus on edennyt Hannelen kysymysten ja valmiuksien mukaan, antaen tilaa myös spontaaneille tarpeille. "Kannustus ja rohkaisu olla oma itsensä, tehdä oman näköisesti tätä asiaa, se on varmaan ollut kaikista tärkeintä", Hannele painottaa. Henkinen tuki ja konkreettisten teknisten asioiden oppiminen ovat olleet avainasemassa.
Hannele suosittelee markkinoinnin personal trainerin palvelua erityisesti yksin toimiville pienyrittäjille ja järjestömaailmaan, joille oma persoonallinen tyyli on tärkeää. Tulevaisuudessa Hannele aikoo syventää oppimiaan taitoja, tehdä markkinoinnin prosesseista entistäkin sujuvampia ja aktivoida esimerkiksi LinkedIn-näkyvyyttään. Yhteistyö Kreekreen kanssa jatkuu, ja tapaamisia on sovittu syksylle, vaikkakin aiempaa harvempaan. “Kun niitä kysymyksiä kuitenkin nousee esiin, niin näin saan apua myös jatkossa.”
Hannelen kokemus on osoitus siitä, miten markkinoinnin PT voi olla juuri se puuttuva palanen, joka auttaa sinua rakentamaan itseluottamusta, löytämään oman tapasi näkyä ja lopulta menestyä digitaalisessa maailmassa. Jos tunnistat itsesi Hannelen tarinasta, nyt on oikea hetki ottaa askel kohti näkyvämpää ja vaivattomampaa markkinointia.
Lue lisää Markkinoinnin personal trainer-palvelusta.
Comentarios