top of page

Yrityksen elinkaari lyhentynyt - miten ja miksi luovuus liittyy asian taklaamiseen

Päivitetty: 2.10.

Nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä (niin globaalisti, kuin lokaalisti ajatellen) innovaatiot ja niiden syntymisen tietoinen tukeminen on elinehto. Yritysten on kyettävä jatkuvasti uudistumaan ja löytämään uusia tapoja toimia selviytyäkseen. Innovaatiokyvykkyys ei kuitenkaan synny sattumalta. Startup-vaiheen jälkeen kasvetaan, ehkä jopa laitostutaan, tehostetaan, fuusioidutaan -ja innovaatiokyvykkyys heikkenee merkittävästi.


Yritysten elinkaari lyhentynyt merkittävästi


Tyypillisesti yritysten elinkaari etenee neljän eri vaiheen kautta

  1. Perustaminen: Yrityksen synty, ideointi ja liiketoiminnan käynnistäminen.

  2. Kasvu: Toiminnan laajeneminen ja liikevaihdon kasvu, usein uusien markkinoiden tai tuotteiden myötä.

  3. Kypsyminen ja toiminnan vakiintuminen: Yrityksen toiminta on kannattavaa ja vakaata. Keskitytään olemassa olevien markkinoiden ylläpitämiseen ja tehokkuuteen.

  4. Lasku tai Uusiutuminen: Yritys joko vähentää toimintaansa tai lopettaa sen, tai se onnistuu uudistamaan toimintaansa ja aloittamaan uuden elinkaaren.

Yrityksen elinkaari. Relevanttina pysyminen vaatii jatkuvaa uudistumista.
Yrityksen elinkaari - Lasku vs. uudistuminen. Relevanttina pysyminen vaatii jatkuvaa uudistumista.

Yritysten elinkaari on lyhentynyt aivan merkittävästi. Jostain syystä asiasta keskustellaan melko vähän. Kenties yrityksen elinkaari on samanlainen aihe, kuin vaikkapa omien vanhempien vanheneminen tai oman elämänkaaren ajattelu. Eihän sitä kukaan haluaisi ajatella. Mutta asia on olemassa ja tärkeä, laitammepa päämme syvälle pensaaseen tai emme.


Isojen yritysten (S&P 500) elinikä oli vuonna 1958 keskimäärin 61 vuotta, mutta nyt se on alle 18 vuotta. Melkoinen ero, eikä se jää tähän: McKinsey uskoo, että 2027 S&P 500 -listan yrityksistä 75% on hävinnyt, eli ostettu, fuusioitu tai joutunut konkurssiin. (Lähde IMD - International Institute for Management Development)


Toisen lähteen mukaan (Richard Foster from Yale University, BBC:n artikkeli) muutos on vielä rajumpi: elinikä olisi vuonna 1920 ollut 67 vuotta ja nyt 15 vuotta.

Suurten yritysten elinikä on lyhentynyt merkittävästi
Suurten yritysten elinikä on lyhentynyt merkittävästi


Miksi yrityksen elinkaari on lyhentynyt ja miten esteet voidaan taklata?

Yritysten elinkaaren lyhenemiseen on paljon syitä, joista tässä käsittelen muutaman isoimman. Pelkän listauksen lisäksi avaan asioita, joiden kehittäminen voisi auttaa taklaamaan kyseisen haasteen.


1. Muutostahti on kiihtynyt ja kiihtyy edelleen

Teknologia ja taloustilanne muuttuvat päätä huimaavaa vauhtia. Erityisesti isompien ja jäykempien yritysten on vaikea pysyä tahdissa mukana.


Ennakointi, kehityksen aktiivinen seuraaminen, ketteryyden lisääminen ja sopeutuminen muutoksiin, ovat avainasemassa selviytymiselle. Tämä on usein helpompaa pienemmässä yrityksessä. Iso organisaatio saattaa olla liian monimutkainen ja massiivinen sopeutuakseen jatkuvaan muutokseen ketterästi. Kysymys kuuluu, kuinka suuri laiva, puhutaanpa organisaatiosta tai yksiköstä, on käännettävissä ja toimintakykyinen tällaisessa markkinassa? Onko nykyinen korporaatiomalli paras, kun mielitään elinkelpoisuutta tällaisessa toimintaympäristössä?


2. Lyhytjänteinen ajattelu

Haistan monessa yrityksessä jonkin asteisen paniikin. Haastava maailmantilanne aiheuttaa usein lyhytjänteistä ajattelua. Ehkä sillä yritetään vastata tehokkaasti nopeaan muutostahtiin ja siihen, että on vaikea nähdä edes viittä vuotta eteenpäin. Tämä on joka tapauksessa merkittävä kompastuskivi, kun ajatellaan yrityksen elinkaaren pidentämistä.


Lyhytjänteinen ajattelu jättää helposti varjoonsa pitkäjänteisen strategian, pysyviin arvoihin nojaamisen, tutkimukseen ja uuden rakentamiseen investoinnin ja yrityksen kehitystyön.


3. Markkinahäiriköt

Muutostahti tarjoilee pienille ja ketterille toimijoille etulyöntiaseman ja tilaisuuden haastaa markkinaa radikaalisti.

Yritykset, jotka eivät pysty sopeutumaan innovoimaan aivan uutta, muuttuvat koostaan huolimatta uhanalaisiksi.


Yritykset, jotka pystyvät aktiivisesti luomaan innovaatiokulttuuria, ja kehittymään näin proaktiivisesti ja jatkuvasti, pysyvät todennäköisemmin relevantteina myös huomisen markkinassa, kuin ne, joissa innovaatioiden syntyminen on sattuman varassa. Tällainen toiminta voi luoda aivan uusia tuotteita, toimintamalleja ja kääntää yrityksen elinkaaren jatkumaan pidempään.


Relevanttina pysyminen on keskeinen haaste - ja jatkuvaa työtä


Muutosta ei voi enää lähestyä yksittäisinä, joidenkin vuosien välein toteutuvana pakollisena pahana, joista seuraa muutosneuvotteluja, muutosvastarintaa ja muutosjohtamista. Muutos on pysyvä tila ja organisaatioiden on pystyttävä navigoimaan siinä sulavasti ja aktiivisesti toimien.


Relevanttina pysyminen ja yrityksen elinkaaren huomioiminen onkin keskeinen haaste liiketoiminnassa juuri nyt, ja se todella vaatii seuraamista ja jatkuvaa työtä. Avaimet relevanttina pysymiseen ovat yrityksen muutoskyvykkyys ja innovaatiokulttuuri, ja niiden takana uskomattoman vahva moottori, luovuus.


Mikäli haluatte keskittää huomionne yrityksenmuutoskyvykkyyden ja innovaatiokulttuurin kehittämiseen, Kreekreeltä löydät valmiita palveluja työn tueksi. Lue lisää Business Sparkista, ota yhteyttä ja katsotaan, mitkä toimenpiteet tukisivat kehitystyötänne parhaiten!




Lataa pikaopas "Johtajan 3 luovuuden lukkoa"

Muurame, Jyväskylä

(toimimme valtakunnallisesti)

info@kreekree.fi

040 7177 869

Y-tunnus: 3453884-5

  • White LinkedIn Icon
  • White Instagram Icon
Jänyritys Suomen yrittäjät
Jyvasriihi - rahoitus - Kreekree
Euroopan unioinin osarahoittama

©Kreekree

Tilaa lentopostia!

bottom of page