top of page
Mari Oksanen

Pienen yrityksen markkinointistrategia - onko se tarpeellinen?

Markkinointistrategia kuulostaa monen korvaan konserneissa harjoitettavalta salatieteeltä, joka maksaa aina viisinumeroisen summan ja josta on lopputulemana hienot kalvot ja tyytyväiset konsultit. Markkinointistrategia ei kuitenkaan ole brassailun vaan menestyksen rakentamista varten. Sen voit tehdä vaikka ruutupaperille.


Kun markkinointistrategiassa keskitytään Powerpoint-animaatioiden sijaan huolelliseen ajatustyöhön, se muodostaa luotettavan kompassin ja tukevan perustan kaikelle markkinointiin liittyvälle toiminnalle ja päätöksenteolle. Sitä ei siis pitäisi ohittaa - ei edes pienissä yrityksissä - ainakaan, mikäli haluaa rakentaa omasta ideastaan menestyvää liiketoimintaa ja saada työstään kunnollinen toimeentulo.


Tässä artikkelissa käydään läpi sitä, mikä on markkinointistrategia, mitkä ovat sen puuttumiseen liittyvät riskit, mitä pienen yrityksen markkinointistrategiassa on hyvä olla ja miten pääset alkuun markkinointistrategian laatimisessa.


pienen yrityksen markkinointistrategia - mitä siinä pitää olla?

Mikä on markkinointistrategia?

Markkinointistrategia on pitkän aikavälin suunnitelma, joka luo pohjan ja punaisen langan kaikelle markkinoinnin toiminnalle. Se sisältää sekä ymmärryksen nykyhetkestä, että vision tulevasta (huomioi myös markkinan trendit). Markkinointistrategia auttaa yritystäsi suuntaamaan kulkunsa kohti liiketoiminnallisia tavoitteita ja saavuttamaan ne. Se määrittelee, miten yrityksesi aikoo:


  • kohdentaa markkinoinnin oikealle yleisölle

  • erottua kilpailijoista

  • saavuttaa markkinointitavoitteet (esimerkiksi myynnin kasvattaminen, bränditietoisuuden parantaminen tai asiakaspidon).


Markkinointistrategian puuttumisen riskit

Keskustellessani pienten yritysten kanssa, olen huomannut, että tyypillisesti markkinointistrategia puuttuu kokonaan. Tämä saattaa olla ainakin yksi merkittävä pullonkaula asiakashankinnan ja liikevaihdon kasvun tiellä. Valtaosa kuitenkin toivoisi taloudellista menestystä ja kunnollista vastinetta työlleen. Näiden saavuttamisessa markkinointistrategia on yksi avaintekijöistä.


Seuraavaksi käydään läpi riskejä sille, että markkinointistrategia puuttuu. Nämä riskit ovat pääosin samat niin pienelle kuin isollekin yritykselle.


1. Kohderyhmää ei tavoiteta: 

Ilman kunnollista markkinointistrategiaa yrityksellä ei välttämättä ole käsitystä siitä, ketkä ovat sen ihanteellisia asiakkaita. Näin ei myöskään voida tietää miten heitä tavoittaa ja miten heille kannattaa viestiä. Markkinointistrategian luominen onkin hyvä hetki pysähtyä aiheen äärelle oikein kunnolla.


2. Ajan ja rahan tuhlaaminen: 

Markkinointistrategian puuttuminen voi johtaa siihen, että markkinointitoimenpiteet voidaan pahimmillaan suunnata täysin virheellisesti. Tällöin sekä aika, että markkinointiin laitettava raha menee hukkaan.


Mitä vähemmän yritykselläsi on aikaa ja rahaa haaskattavaksi, sitä enemmän tarvitset kirkasta näkemystä, ja sitä luodaan markkinointistrategian avulla. Isommissa yrityksissä markkinointibudjeteissa on yleensä varaa isoihinkin harharetkiin. Kun markkinointibudjetti on vain joitain tuhansia vuodessa (tai jopa vähemmän), jokainen lantti on tärkeää ohjata oikein. Sama pätee aikaan.


3. Erottumisen mahdollisuudet jäävät hyödyntämättä: 

Ilman markkinointistrategiaa yrityksen on vaikea löytää omaa pelipaikkaansa kilpailukentässä ja erottua joukosta.


Markkinointistrategiassa voit tehdä erottuvuuteen johtavia tietoisia valintoja. Tämä auttaa vahvan brändin rakentamisessa ja siinä, että luot omaa vahvaa ja erottuvaa polkuasi.


4. Myynnin ja liikevaihdon haasteet: 

Yllä listattujen riskien toteutuminen voi johtaa kierteeseen, jossa yritys ei tavoita uusia asiakkaita ja kasvata myyntiä. Tällöin sen liikevaihto pysyy pienenä. Tämä voi johtaa kurjistumiseen ja taloudellisiin vaikeuksiin.


5. Asiakasuskollisuuden heikkeneminen: 

Ilman markkinointistrategiaan liittyvää selkeää arvolupausta ja johdonmukaista viestintää yrityksen on vaikea rakentaa identiteetti, johon asiakas haluaisi sitoutua. Näin asiakasuskollisuuden ylläpito vaikeutuu. Tämä voi johtaa asiakkaiden menettämiseen kilpailijoille.


Kun markkinointisi lepää selkeän strategian päällä ja punainen lanka pysyy vahvana, ihanneasiakkaasi on helpompi sitoutua sinuun.


6. Motivaation puute: 

Jos markkinoinnin työ on tempoilevaa ja vailla selkeää punaista lankaa, se on myös työlästä ja tulosten kannalta tehotonta. Tuolloin motivaatio koko markkinointia kohtaan voi heikentyä. Innottomuus hehkuu läpi markkinointiviestien aina vastaanottajalle asti.


7. Muutosten lamauttava vaikutus valuu tuloksiin: 

Liiketoimintaympäristö ja markkinat ovat kiihtyvässä muutoksen tilassa. Ilman strategiaa yritys sinkoilee helposti kuin syksyinen lehti tuulenpuuskien mukana joka suuntaan. Kun olet määritellyt markkinointistrategiassa selkeän vision, katse on helpompi pitää pallossa ja jatkaa taivalta vakaasti. Muutoksiin on toki tärkeää sopeutua ja strategiaa päivittää tarpeen mukaan, mutta hätäily vain sotkee pelin ja vaikuttaa negatiivisesti tuloksiin.


Mitä pienen yrityksen markkinointistrategia sisältää?

On hyvä huomata, ettei markkinointistrategiaan ole mitään yhtä standardoitua mallia. Näkemykset sen sisällön suhteen vaihtelevat jossain määrin, mikä on ok. Niin kauan, kun markkinointistrategiasi tukee oman yrityksesi liiketoiminnallisiin tavoitteisiin pääsyä, se on hyvä. Itse koen, että pienen yrityksen markkinointistrategiassa on tärkeää olla ainakin seuraavat asiat:


  • Missio

  • x-vuoden tavoitteet

  • Yrityksen arvot

  • Omat kilpailuetutekijät (älä sekoita kilpailukykyyn)

  • Ydinviesti

  • Kevyt kilpailija-analyysi ja oma asemointi heidän joukossaan

  • Ihanneasiakkaan tai asiakkaiden arkkityyppien määrittely, jotta varmistetaan suunnitelmien järkevyys (eri ihmiset tavoitetaan aivan eri tavoin ja arvostavat aivan eri asioita.

  • Markkinoinnin keinot

  • Kanavavalinnat


Kuten huomaat, markkinointistrategian tekeminen vaatii ajattelutyötä, mutta ponnistelu palkitaan sitten arjen työssä ja hyvin todennäköisesti myös tuloksissa.


Miten päästä alkuun pienen yrityksen markkinointistrategian luomisessa?

Markkinointistrategian laatiminen on erittäin tärkeää yrityksen menestyksen rakentamiselle. Kuitenkin se puuttuu valtaosalta pieniä yrityksiä. Markkinointistrategia luo, yrityksen koosta riippumatta, paremmat mahdollisuudet onnistumiselle ja positiiviseen kierteeseen hyppäämiselle. Toivonkin, että saisimme suomalaiset mikroyritykset polulle, joka tukee kunnollisen ja tasaisen toimeentulon saavuttamista sekä itse yrittäjälle, että mahdollisille työntekijöille. Mutta miten siinä pääsee alkuun?


Kaikki riippu omasta tilanteestasi ja siitä miten haluat kehittää asioita.


  1. Voit ottaa talteen listan pienen yrityksen markkinointistrategiaan sisältyvistä asioista ja alkaa pohtia niitä yksi kerrallaan itse. Hakukoneet ja tekoäly ovat tässä hyvänä apuna.

  2. Jos kaipaat enemmän kokemusta tueksesi, mutta selviytyä pienellä budjetilla, voit osallistua Kreekreen markkinoinnin suunnittelun valmennukseen. Valmentaja pilkkoo asiat helposti omaksuttaviksi ja auttaa sinua eteenpäin niin ryhmässä kuin yksittäinkin. Valmennuksessa luodaan myös markkinointisuunnitelma ja vuosikello, jonka avulla strategia valuu arkeen ja markkinointityöstä tulee paljon helpompaa.

  3. Kolmas vaihtoehto on tilata markkinointisuunnittelu palveluna.




Comments


bottom of page