Joskus markkinoinnista jutellessa kuulen viitattavan varsin vanhoihin teorioihin ja oppeihin. Markkinointi yleensäkin on mullistunut viimeisten 10-15 vuoden aikana ja pirstaloitunut valtavaksi kentäksi, joka vaatii onnistuakseen navigointia, suunnitelmallista etenemistä ja monipuolisempia taitoja, kuin joskus silloin, kun alalla oli kyse lähinnä mainostamisesta. Yksi näistä historiaan (ja valitettavasti tiukasti myös ajatteluun) painuneista, mutta puheissa kovin paljon esillä olevista teorioista on markkinoinnin 4P, joka on McCarthyn 1960-luvulla kehittämä malli markkinointimixille. Toinen on 4C-malli, joka se on jo paremmin aikaa kestänyt, mutta sekin 90-luvulta. Ethän halua olla markkinointisi kanssa ainakaan 60-luvulla?
Miksi markkinoinnin 4P-malli joutaa eläkkeelle?
Mikä sitten on markkinoinnin 4P-malli? Neljä p-kirjainta viittaa seuraaviin sanoihin:
Tuote (product)
Hinta (price)
Paikka (place)
Myynninedistäminen (promotion)
Jos asian ottaa annettuna, ei ehkä huomaa, että näkökulma on vinossa pahemmin, kuin Pisan torni.
Näkökulman vinouma liittyy yrityksen keskittymiseen itseensä. Kaikkea ajatellaan tuotteen kautta: Mitä myydään, mihin hintaan sitä myydään, missä ja miten tuotteesta viestitään (usein enemmän tai vähemmän synonyymi mainonnalle). Mutta kuka nyt jaksaa kuunnella sitä, kun yritys tuuttaa ja puskee viestiä pelkästään omasta tuotteestaan.
Jos olit olemassa 60-luvulla, ymmärrät varmasti miten erilaiseen ajanhetkeen malli rakentui. Itse en ollut, mutta saan jonkinlaista hajua 70-luvun lopusta, eikä tilanne ollut hirveän erilainen edes 80-luvulla alussa. Ihmisillä ei ollut käytössään internettiä, verkkosivuja tai kännyköitä. Media ei ollut sosiaalista. Telkkarissa oli kolme kanavaa ja radiossakin kuului rätisemättä pari eri taajuutta. Kahvitauolla kupin viereen avattiin paperinen lehti. Huh. Tuolloin markkinointia pystyi survomaan ihmisten tietoisuuteen hallittujen kanavien kautta. Aika paljon on tapahtunut tämän jälkeen ja se selittää sen, miksi 4P ei tänään kertakaikkiaan riitä, ei vaikka huomioisi sen laajennetun version, jolloin mukaan otetaan ihmiset (people), prosessit (processes) ja fyysinen todiste (physical evidence).
4P-malli on istunut salaa kiikkustuolissa jo pari vuosikymmentä, virnistellyt sieltä huvittuneena maailman muutoksille ja myhäillyt partaansa. Sen rinnalle on tullut jo 90-luvulla parempi 4C-malli.
Markkinoinnin 4C kääntää huomion asiakkaaseen
90-luvulla Lauterborn kehitti markkinoinnin 4C-mallin. Vaikka sekin on jo ikääntynyt, se on kestänyt 4P-mallia paremmin aikaa. Olennainen ero näiden mallien välillä on painopiste: 4C-mallissa katse on tuotteen sijaan kiinteästi asiakkaassa.
Markkinoinnin 4C-mallin C:t tulevat seuraavista sanoista:
Asiakkaan tarpeiden huomioiminen (consumer wants and need)
Kokonaiskustannukset (cost to satisfy)
Ostamisen, maksamisen ja informaation hankinnan vaivattomuus (convenience)
Kaksisuuntainen vuorovaikutus (communication)
Kun ajatellaan maailmaa, jota ei hallitse valtamedia, jossa huomio jakautuu monenlaisiin kanaviin ja kirjavaan vaikuttajajoukkoon, ja jossa ollaan allergisoitu kaikenlaiselle spämmäykselle ja tuuttaukselle, on helppo ymmärtää, miksi ceet nujertavat peet 100-0. Asiakkaan lisäksi tämä malli huomioi paremmin markkinoinnin keinojen laajuuden ja mahdollistaa markkinoinnin mukaan ottamisen merkittävämmäksi osaksi yrityksen liiketoiminnan johtamista ja päätöksentekoa.
Markkinalähtöinen malli luo uutta
Nähtäväksi jää, mikä on seuraava mieleen painuva malli, josta puhumme tulevat vuosikymmenet. Vahvasti näyttäisi siltä, että huomio siirtyy kohti tuote- ja asiakaskeskeisyydestä kohti markkinalähtöistä ajattelua, jossa luodaan markkinaan uutta arvoa luovasti, otetaan haltuun uusia markkinoita ja tartutaan uusiin mahdollisuuksiin.
Olipa tuo tuleva malli mikä hyvänsä, varmaa on, että siinä tarvitaan isoa ajattelua ja innovatiivisuutta. Hyvä uutinen on se, että siihen tarvitaan ihmisiä. Ennustan siis, että voittajayrityksissä juuri näihin asioihin panostetaan alusta saakka. Oletko sinä ja yrityksesi jo mukana?
Rakenna liiketoiminaasi fiksusti
Kun rakennat tai kehität liiketoimintaasi, ota markkinointi heti mukaan. Näin voit luoda asiakaslähtöistä liiketoimintaa, jossa asiakashankinta ja -pito on paljon helpompaa. Jos et hallitse kenttää itse, voit pyytää apua markkinoinnin asiantuntijalta.
Kreekreeltä saat strategista ja luovaa markkinointia, ja esimerkiksi työpajoja ja valmennusta, jolla tuet yrityksesi ja työntekijöittesi innovatiivisuutta. Ole rohkeasti yhteydessä tai varaa suoraan etäkahvit, kerro tarpeistanne ja katsotaan jos saataisiin iso ratas liikkeelle!
Comments