Kun ideasta muodostuu unelma ja unelmasta yritys, huomio ei useinkaan ole markkinoinnissa. Itse asiassa huomio siirtyy siihen yleensä liian myöhään, eli silloin, kun tarvitaan jotain näkyvää ja pitäisi alkaa tehdä markkinointiviestintää. Tällöin markkinoinnista muotoutuu irrallinen ja tehoton osa liiketoimintaasi. Markkinoinnin ei kuitenkaan pitäisi olla kivireki, jota raahataan perässä, koska niin pitää tehdä. Sen sijaan sen tulisi olla luotijuna, joka siivittää yrityksesi kohti upeita onnistumisia.
Jotta parantaisit onnistumisen edellytyksiä, aloita työ suunnittelupöydältä. Varaa aikaa, poista häiriötekijät ja anna ajatuksille rohkeasti tilaa.
6 tehtävää suunnitteluvaiheeseen
Seuraavassa on lista kuudesta tärkeästä tehtävästä, jotka on huomioitava uuden yrityksen markkinointia ja menestystä ajatellen. Voisi jopa sanoa, että ne ovat onnistuneen markkinoinnin edellytyksiä.
On melko tyypillistä oikoa näiden yli, sillä ne eivät ole tuttuja ihmisille, joilla ei ole markkinoinnin taustaa ja usein perustamisvaiheessa on kiire. Paina kuitenkin jarrua. Kun pysähdyt näiden tehtävien äärelle ja otat markkinoinnin strategiseksi osaksi yrityksen ja palvelun muotoilua, säästyt monelta hankaluudelta jatkossa. Samalla nostat onnistumisen mahdollisuuksia merkittävästi.
Mieti konsepti huolella, esimerkiksi:
Mitä ratkaisette, miten ja miksi?
Kenelle tuote tai palvelu on tarkoitettu ja kenelle se ei ole?
Mitkä ovat toimintanne taustalla olevat arvot? Jos olet itse tuote, mitä arvoja edustat?
Mitkä ovat yrityksenne kilpailuedut?
Minkä viestin haluatte välittää?
Mikä on tapanne puhua?
Millaisen tunteen haluatte jättää kuulijaan?
Miten asemoidutte kilpailijoihin nähden?
Hinnoittelu
Varaa verkkotunnus, eli verkkosivujen osoite verkkosivujasi varten ja sometilit (ehkä teitkin tämän jo yrityksen perustamisen jälkeen, mikäli markkinointinimi oli jo tiedossa).
Määrittele visuaalinen ilme. Muista, ettei kyse ole pelkästä logosta vaan yrityksesi ytimen ilmentämisestä logon, värimaailman, fonttien ja kuvien käytön kautta. Jos konsepti on selvä, tämä vaihe on helppo. Silloin sinulle on selvää mitä ilmennät.
Luo markkinointistrategia. Määrittele isot linjat, muodosta näkemys siitä mihin olet menossa ja miten. Kun konsepti on mietitty huolella, strategian tekeminen on huomattavasti helpompaa. Huomaa, ettei strategian tarvitse näyttää hienolta. Pääasia, että se on riittävän selkeä, että alat toteuttaa sitä arjessa.
Tee markkinointisuunnitelma vaikka ranskalaisin viivoin. Ole realistinen aikasi, rahasi ja osaamisesi suhteen.
Rakenna vuosikello, johon laitat markkinointisuunnitelman sisällön vaikka tehtävätasolla, jotta on helpompi kokea saavasi asioita aikaan ja pystyt pitämään realismin mukana suunnitellun tekemisen määrässä. Pyri selkeään ajatteluun siitä, mikä on olennaista ja karsi rohkeasti.
Kolmeen viimeiseen pureudutaan Kreekreen markkinointisuunnittelun valmennuksessa.
Mitkä ovat seuraavat askeleet uuden yrityksen markkinointia ajatellen?
Olemme laatineet oppaan, jossa on suunnittelun lisäksi huomioitu seuraavat askeleet, joita uuden yrityksen markkinointi vaatii. Opas on maksuton ja voit ladata sen itsellesi ja vaikka tulostaa kahvitauolle luettavaksi.
コメント