Radikaali vs. Inkrementaalinen luovuus: Molemmille on tärkeä rooli yritysten muutoskyvykkyydessä
- Mari Oksanen
- 31.10.
- 3 min käytetty lukemiseen
Kuten Steve Jobs sanoi, Innovaatio on se mikä erottaa johtajat seuraajista. Jos haluat menestyä johtajana vielä vuosienkin päästä, onkin syytä ottaa luovuus vakavasti. Luovuus ei rajoitu taiteellisuuteen, vaan koskee liiketoimintaa monella tasolla. Erityisesti se liittyy organisaation muutoskyvykkyyteen.

Luovuus ilmenee monin eri tavoin, ja yrityksen menestyksen kannalta on kriittistä tunnistaa ja hyödyntää sen eri muotoja. Parasta olisi, jos pystyisi integroimaan ne osaksi omaa työskentelytapaansa ja yrityksen toimintakulttuuria. Pyrin tässä artikkelissa avaamaan luovuutta ja sen roolia yrityksen pitämisessä relevanttina kiihtyvästi muuttuvassa markkinassa. Lopuksi esittelen vielä budjetointimallin tulevaisuuden rakentamiseen.
Inkrementaalinen luovuus vie askel askeleelta eteenpäin
Luovuus jaetaan usein inkrementaaliseen ja radikaaliin luovuuteen. Kummallakin on tärkeä rooli kestävän menestyksen rakentamisessa -siinä kaikkien huulilla olevassa muutoskyvykkyydessä.
Inkrementaalinen luovuus on vähittäin tapahtuvaa kehittämistä. Yrityksissä se on tyypillisesti olemassa olevien tuotteiden, palveluiden ja prosessien jatkuvaa hiomista. Se voi tarkoittaa esimerkiksi pienten ominaisuuksien lisäyksiä, käytettävyyden parantamista, ostopolun kehittämistä tai oman toiminnan optimointia tehokkuuden tai laadukkuuden näkökulmasta.
Inkrementaalinen luovuus vie yrityksen tai tiimin toimintaa pienin askelin eteenpäin. Säännölliset pienet askeleet tekevät vuosien saatossa isoja muutoksia, eikä niitä siksi pidä missään tapauksessa väheksyä. Tähän toimintaan on myös kohtuullisen helppo saada mukaan koko organisaatio, ja yhdessä eteneminen on muutoskyvykkyyden ydintä.
Tämän tyyppinen luovuus onkin elintärkeä osa yrityksen päivittäistä toimintaa. Se ei kuitenkaan maailman muutosvauhdissa riitä, mikäli haluaa pysyä kilpailukykyisenä pitkään. Inkrementaalin luovuuden rinnalle tarvitaan radikaalia luovuutta.
Radikaali luovuus avaa uusia polkuja
Radikaali luovuus vie yrityksen aivan uusille poluille. Se synnyttää täysin uusia ideoita, konsepteja ja liiketoimintamalleja, jotka voivat mullistaa vaikka koko toimialan tai luoda uusia markkinoita. Usein Start upit perustuvat radikaalin luovuuden kautta rakennettuun innovaatioon, mutta Never normal -maailmassa tämä ei riitä. Radikaali luovuus voi pitää yrityksen kasvussa myös alun jälkeen. Se avaa mahdollisuuden irrottaa organisaatio normaalista elinkaariteoriasta.
Radikaali luovuus on usein riskialttiimpaa kuin inkrementaalinen luovuus ja vaatii yrityskulttuurilta turvallisuuden tunnetta myös silloin, kun epäonnistutaan, epäonnistumisten näkemistä oppimisena, jonka pohjalta seuraavalla kokeilulla on paremmat edellytykset onnistua, pitkäjänteistä ajattelua. Onnistuessaan radikaali luovuus on käänteentekevää. Se on avain suuriin läpimurtoihin ja merkittävään kilpailuetuun.
Muutoskyvykkyydestä puhuttaessa, radikaali luovuus on olennainen asia. Sille onkin tärkeää varata tilaa niin budjetissa, ajankäytössä, kuin asenteissa ja ilmapiirissä. Katsotaan tätä kappaleessa "Kuinka budjetoin luovuudelle aikaa ja rahaa?"
Radikaali vs. inkrementaalinen luovuus: Tasapainota lähestymistavat organisaationne lähiajan ja tulevaisuuden turvaamiseksi
Kuten huomaat, kyse ei lopulta olekaan valinnasta radikaali vs inkrementaalinen luovuus. Muutoskykyinen yritys tarvitsee molempia. Inkrementaalinen luovuus ylläpitää nykyistä liiketoimintaa ja sen kilpailukykyä. Radikaali luovuus taas mahdollistaa kilpailuetujen syntymisen, ja niiden kautta tulevaisuuden kasvun.
Kyky tasapainottaa ja integroida nämä kaksi lähestymistapaa yrityksen toimintaan on ratkaiseva tekijä menestyvälle yritykselle, ja molemmat on syytä huomioida mm. luovuuteen budjetoidessa.
Luovuus johtamisen näkökulmasta: Kuinka budjetoin luovuudelle aikaa ja rahaa?
Beth Comstock esitteli kirjassaan Imagine it Forward Vijay Govindrajan mallin luovuuden budjetoimiselle. Esitän tässä siitä kovempaan muutostahtiin muokatun version. Kaksi ensimmäistä saraketta koskee lähinnä inkrementaalista luovuutta ja kolmas radikaalia luovuutta. On kuitenkin syytä muistaa, että ne eivät ole täysin erillisiä ja pieniä kehitysaskelia tehdessä saattaa avata ovia myös radikaaliin markkinoinan mullistamiseen.
NYT | SEURAAVAKSI | TULEVAISUUS |
18kk | 3 vuotta | 5 vuotta |
Olemassa oleva tuote/palvelu olemassa olevalle kohderyhmälle. | Olemassa oleva tuote/palvelu uuteen markkinaan tai uusi tuote/palvelu nykyisille asiakkaille. | Luodaan tulevaisuutta: uuden markkinan luominen, markkinat mullistava tuote/palvelu |
70% resursseista | 15-20% resursseista | 10% resursseista |
Mittarina tuotto | Mittarina markkinaosuus | Toteuttamiskelpoisuuteen liittyvät mittarit, kuten investoinnit, toimintakustannukset ja liikevaihtoennusteet |
Haluatko kehittää yrityksenne muutoskyvykkyyttä luovuuden ja kasvun asenteen kautta?
Tutustu avoimiin johtajien ReThink -ryhmiin tai yritykselle räätälöitävään Business Spark-kokonaisuuteen, jonka avulla voit tehdä yrityksenne muutoskyvykkyydestä mitattavaa ja helpommin johdettavaa.


